
Der er store ambitioner i skibsfarten om at gøre branchen mere grøn via brændstoffer fra power-to-X. Men efterspørgslen efter grøn strøm vil bare stige og stige de kommende år i takt med at Danmark (og verden) går mod klimaneutralitet.
Derfor er det udsigt til en højere efterspørgsel på vedvarende energi, hvis ikke udbuddet øges. Det viser en ny analyse, som Danske Rederier og Green Power Denmark har fået lavet.
Kun hvis det mest ambitiøse scenarie i regeringsudspillet ”Danmark kan mere II” realiseres, vil der i begyndelsen af 2030’erne være vedvarende energi nok til produktion af grønne Power-to-X brændstoffer til indenrigsskibsfarten og til de skibe, som bunkrer brændstof i Danmark. Og hvis vi skal have nok grøn strøm til at kunne eksportere grønne brændstoffer, er der frem mod 2050 brug for meget mere vedvarende energi, oplyser organisationerne i en pressemeddelelse.
I analysen er det undersøgt, hvor stort behovet for grøn strøm til produktion af grønne brændstoffer til skibsfarten er ved en række forskellige scenarier sammenholdt med de planer om vedvarende energi, som lige nu eksisterer.
- Skibsfarten og resten af erhvervslivet rykker på Power-to-X og har sat en grøn kurs. Det er vigtigt, at vi hurtigt går fra snak og strategi til konkrete politiske beslutninger om bl.a. mere grøn strøm og implementering af Power-to-X-strategi. Virksomhederne har ideerne og investeringsviljen. Men der er behov for rammevilkår og risikodeling med det politiske system – både for producenter, teknologileverandører og aftagere af fremtidens grønne brændsler, siger Kristian Jensen, der er adm. direktør i Green Power Denmark.
Mere tempo
Derfor er det ifølge Danske Rederier og Green Power Denmark afgørende med tempoet i udbygningen af vedvarende energi og i implementering af Power-to-X strategien.
- I de sidste tre år er der opsat 600 MW havvind i Danmark. Hvis ambitionerne i regeringens udspil skal realiseres, skal der fra nu af opsættes mere end 1 GW havvind hvert år frem til 2030. Det er en kæmpe opgave, som kræver, at vi kommer i gang nu, og at alle bureaukratiske og regulatoriske benspænd fjernes, siger Anne H. Steffensen, der er adm. direktør i Danske Rederier.
Deusden peger undersøgelsen på, at hvis Danmark skal være produktionshub for grønne brændstoffer bl.a. til skibe, vil der fra 2035 mangle grøn strøm.
Efterspørgslen vil ganske enkelt være større end udbuddet med de nuværende besluttede og foreslåede planer, som potentielt sigter mod at øge kapaciteten på dansk havvind til 13 GW i 2030.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.