
Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn er nu afsluttet. Indsejlingen er blevet uddybet fra 9,3 til 12,8 meter, hvilket giver havnen mulighed for at håndtere langt større skibe og godsmængder. Det skriver Esbjerg Havn i en pressemeddelelse.
– Det her er en milepæl, der løfter hele havnens kapacitet og potentiale, siger Dennis Jul Pedersen, der er adm. direktør i Esbjerg Havn.
I alt er der blevet flyttet 3.702.000 kubikmeter materiale i arbejdet med at grave den 21,6 km lange sejlrende gennem Grådyb. Ifølge havnen betyder den dybere sejlrende, at godsmængden kan fordobles over det næste årti.
– Med uddybningen skaber vi mulighed for at fordoble vores godsmængde over det næste årti. Det er et kvantespring for både vores kunder og for Danmarks rolle i den internationale energiforsyning og i forsvarssamarbejdet, siger Dennis Jul Pedersen.
Havnen fremhæver tre strategiske gevinster: større skibe kan nu anløbe havnen, havvindindustrien får bedre logistikbetingelser, og kapaciteten til at modtage militære RoRo-skibe forbedres markant.
– Vi ser allerede nu, at både vindindustrien og forsvarsalliancen har brug for en havn, der kan tage imod markant større skibe. Det er ikke længere noget, der ligger ude i fremtiden – det er her og nu. Og nu er vi klar, siger Dennis Jul Pedersen.
Projektet har modtaget 211 mio. kr. i støtte fra EU’s infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF), hvilket også har ført til, at Esbjerg Havn nu er en del af EU’s Trans-Europæiske Transportnetværk (TEN-T).
En stor del af det opgravede materiale er genanvendt i udbygningen af havnens sydlige områder. Projektet er afsluttet til tiden og under budget, oplyser havnen.
Udbygningen stopper ikke her. Esbjerg Havn har blandt andet forlænget jernbanen til havneområdet og befæstet arealer til tung logistik, i takt med at aktiviteten stiger – særligt fra havvindsektoren.
– Vi har fjernet en flaskehals, og det åbner for, at vi i endnu højere grad kan blive centrum for både grøn energi og militær logistik. Sejlrenden er et fundament for vækst, sikkerhed og bæredygtighed, siger Dennis Jul Pedersen.
Bestyrelsesformanden for Esbjerg Havn, Søren Gade, understreger projektets betydning:
– Vi har nået en vigtig milepæl, som åbner havnen for de skibe, der former fremtidens energiforsyning og sikkerhed. Det er et løft af både vores kapacitet og vores ansvar – og vi er klar til at tage det på os.
– Det her styrker ikke kun os som havn – men hele Danmarks rolle i den grønne omstilling og i det internationale forsvarssamarbejde, siger Søren Gade.
– Det her projekt er afsluttet – men udviklingen fortsætter. Vi står nu med en havn, der er klar til at tage imod fremtiden, og vi glæder os til at udnytte potentialet sammen med vores partnere i både energisektoren og forsvarsalliancen, siger Dennis Jul Pedersen.
jel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.