DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS

Professorer: Du må acceptere lidt ’greenwashing’

Storladne grønne budskaber er ikke altid overdrevet med vilje – og det, du måske ville kalde greenwashing, kan ende med at gøre en positiv forskel for fremtidens miljø og klima.
19. APR 2021 12.16
Klima

Er firmaer og kommuner overhovedet interesserede i at nå deres erklærede klimamål, eller melder de bare ud for at fremstå grønne uden rigtigt at være det?

Sådan har anklagerne til tider lydt, særligt mod olie- og gasselskaberne, når de har præsenteret mål om CO2-reduktioner og neutralitet eller investeringer i grøn energi. Det vigtigste lige nu er, at målene overhovedet bliver meldt klart ud, mener Lars Thøger Christensen, professor i kommunikation på Copenhagen Business School (CBS). Det skriver Videnskab.dk.

Den såkaldt fremadrettede kommunikation giver nemlig en tydelig retning for, hvor en organisation skal hen. Uden den slags drømme og erklæringer er der ingen ambitioner og ingen, der bliver inspireret til at flytte sig.

- Det handler om at få øje på interessante fremtider og fortælle om dem på en måde, så folk begynder at bevæge sig i den retning. For når idealer er svære at leve op til, kræver det, at mange køber ind på dem. Hvis alle havde forkastet de ti bud, fordi de virkede urealistiske, ville det være umuligt at skabe en religiøs bevægelse i verden, siger Lars Thøger Christensen til Videnskab.dk.

Tricket er ifølge Lars Thøger Christensen i stedet at bruge krudtet på at holde virksomheder til ilden ved at minde dem om deres sociale og miljømæssige forpligtelser, hvis de afviger fra den linje, de selv har meldt ud.

- Det, mener jeg, er en anden type kritisk opmærksomhed, som er mere gavnlig, end blot at råbe ’greenwashing’, når man falder over noget, man ikke kan lide, siger han.

En jungle af grønne kompensationer

Lars Thøger Christensen understreger, at det er vigtigt at få udpeget de åbenlyst brodne kar, så der kan være tillid til, at virksomheder er grønne, når de siger, de er det. Ellers mister vi alle sammen tilliden til grønne produkter og kører sur i bæredygtige budskaber.

Samme holdning har professor i grøn omstilling, Brian Vad Mathiesen fra Aalborg Universitet, ifølge Videnskab.dk.

Alligevel bør du også ifølge Brian Vad Mathiesen tænke dig om en ekstra gang, før du i vrede udskammer en virksomhed for greenwashing og måske sætter gang i en nedtur, der ender med at skade mere end gavne. Det kan nemlig sagtens være, at virksomheden har forsøgt at gøre noget godt.

- Måske sidder der enkelte brodne kar rundt omkring og tænker, ’det her lyder smart; vi kan bare købe det her produkt, og så kan vi udlede alle de drivhusgasser, vi plejer’. Men langt fra alle vælger dårlige løsninger med fuldt overlæg. Markedet er en jungle for virksomheder, der gerne vil gøre noget grønt.

- Så personligt har jeg ikke lyst til at tale virksomheder ned, der prøver at kompensere for deres svineri, selvom det er klart, at de har et ansvar for at rydde op i deres egen baghave, siger Brian Vad Mathiesen til Videnskab.dk.

esl

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/professorer-du-maa-acceptere-lidt-greenwashing

GDPR