
Det er ikke længe siden, at to lastbiler af mærket Mercedes eActros 600 er vendt hjem til Tyskland efter 13.000 km langtur til Nordkap. Det skriver et af Tysklands førende medier Der Spiegel under overskriften: "Olieselskaberne hader denne lastbil."
Hvad mange ikke havde troet var muligt, lader til at være ved at blive virkelighed for lastbilproducenten Mercedes, der efter ejet udsagn er lykkes med en e-lastbil, som kan erstatte dieselmotoren til en vis grad.
- Det er ikke en fjern vision, lastbilen er brugbar i hverdagen, siger projektleder hos Mercedes-Benz Trucks Michael Wolf, der vurderer, omkring 65 pct. af kunderne nu kunne skifte til en elektrisk lastbil som eActros, hvis de har egne ladestationer.
- Som ingen anden lastbil med stjerne foran står den for transformationen af vejgodstransport mod CO2-neutralitet, siger Karin Rådström, der er chef for Mercedes-Benz Trucks.
Ifølge mediet har Mercedes allerede modtaget 1000 bestillinger af e-lastbiler foruden ved et ikke offentliggjort af firecifrede antal hensigterklaringer.
Det var paradoksalt nok den tyske ingeniør Rudolf Diesel, der opfandt og patenterede dieselmotoren i 1893 i den bayerske by Augsburg, der ligger i Sydtyskland. Dieselmotoren har dermed allerede haft en sejrgang på 131 år.
jel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.