DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS

Olie i havet: Skibsejeren er ansvarlig, men der er grænser

Hvis et skib taber olie i havet i international farvand, så er det skibsejeren, der har ansvaret for forureningen. Rederiet kan dog begrænse sit ansvar, selv når der er begået fejl hos besætningen.
9. AUG 2021 14.49
Internationalt

International Maritime Organization (IMO), der er FN’s internationale søfartsorganisation, har slået fast, at ansvaret for en olieforurening ligger hos skibsejere.

Det vækker glæde hos Danske Rederier, for nu er det slut uens fortolkning af reglerne.

- Det er vigtigt, at skader, som følger af fx en olieulykke, bliver dækket gennem et internationalt ansvarssystem, hvor det er ejeren, som har ansvaret. På den måde sikrer man, at det som udgangspunkt er de bredeste skuldre, som løfter ansvaret, siger Henriette Ingvardsen, erhvervsjuridisk chef i Danske Rederier.

Nu er det muligt for rederierne at forsikre sig mod uheld, selvom der her også er klare begrænsninger.

- Det gælder nu også internationalt, at ejeren har mulighed for at begrænse sit ansvar, hvis denne ikke har handlet forsætligt eller meget groft uagtsomt. Det er rigtig vigtigt, for det betyder, at ejeren får mulighed for at tegne en forsikring til at dække skaderne. Så på den måde er både den søfarende og ejeren godt stillet, hvis uheldet er ude, slutter Henriette Ingvardsen.

Det er den juridiske komité hos IMO, der er blevet enige om en række internationale anbefalinger omkring organisationens søretslige konventioner.

jel 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/olie-i-havet-skibsejeren-er-ansvarlig-men-der-er-graenser

GDPR