DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Kan skibe bunkre brint direkte ved en havvindmøllen. Det vil en nyt projekt undersøge.
Energy Cluster Denmark

Nyt projekt vil afdække om skibe kan bunkre brint direkte ved havvindmøller

Fyrtårnsprojekt skal afdække potentialet i at lade skibe bunkre brint produceret af grøn strøm fra nærliggende havvindmøller.
1. SEP 2023 13.01
Offshore
Power-to-X
Research & Development

Er det teknisk muligt at bunkre et serviceskib i en havmøllepark direkte fra de møller, der producerer energien?

Det afdækker en stribe projektpartnere potentialet i med Fyrtårnsprojektet ’Hydrogen Bunkering Integration in Offshore Wind’.

Projektet er en analyse og et forstudie af den logistiske del af et offshore bunkringssystem, som vil gøre det muligt at bunkre brint på vindmølleskibe direkte ved møllen. Potentialet er markant, siger Mohsen Soltani, Associate Professor og leder af Offshore Renewable Energy-afdelingen på Aalborg Universitet:

- Vindmøllerne producerer strøm, som enten sendes til land i strømkabler eller skal omdannes til brint, som skal pumpes til land. Begge dele fører til et konverteringstab og en betydelig udgift, fordi både kabler og rør er dyre; særligt til havmølleparker på store dybder langt fra land, siger Mohsen Soltani, han uddyber:

- Kan man i stedet omdanne den grønne strøm til brint eller andet brændstof, som skibet skal bruge, direkte ved møllen, så er det langt mere praktisk for skibene og langt bedre udnyttelse af energien, siger han i en pressemeddelelse fra Energy Cluster Danmark, som faciliterer samarbejdet.

Er det muligt?

I første omgang afdækker projektet, om det er teknisk muligt for vindmølleskibe – de såkaldte SOV’er – at blive i parken og bunkre direkte fra vindmøllen. Esvagt, som er en stor aktør indenfor SOV’er i Europa, deltager med stor interesse i projektet:

- Potentialet er helt oplagt, men der er rigtig mange ubekendte, vi skal blive klogere på. Hvordan håndterer vi brinten, når vi skal bunkre? Hvordan tryksætter vi den? Hvad stiller vi op med, at brintens energitæthed er 1/8 af den, vi er vant til? Der er rigtig mange praktiske spørgsmål, vi skal have svar på. Men det er jo det, der gør det spændende at være med, hvor innovationen brydes, siger John Laustsen, Project Director i ESVAGT.

Den samme tilgang har en anden projektpartner, Hytor. Salgschef Martin Løkkegaard Andersen har ikke fået et nyt produkt ud af projektet endnu, men at kredse om en løsning er også noget værd:

- Vi skal være med, hvor det sner. Den grønne omstilling handler i høj grad om at asfaltere vejen, mens vi kører på den, og derfor er vi også nødt til at investere i at blive klogere sammen med de andre partnere. Den læring og viden, vi får sammen, er af stor værdi, siger han.

Store perspektiver

Hvis projektet, som er udviklet i regi af Erhvervsfyrtårn Sydjylland, frembringer en løsning, så rækker perspektiverne langt videre end SOV’erne i parkerne. På sigt vil en løsning kunne betyde, at oceangående skibe kan sejle direkte til vindmøller og tanke.

- 70 procent af jordkloden er dækket af vand, og skal vi nå i mål med den grønne omstilling, så skal en del af pladsen bruges til havmølleparker og produktion af grøn vindenergi. Kan vi undgå de lange og dyre kabelføringer ved at bruge strømmen direkte ved møllen, så vil vi både undgå transmissionstab og kunne gøre mere skibstransport emissionsfri, siger Mohsen Soltani.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/nyt-projekt-vil-afdaekke-om-skibe-kan-bunkre-brint-direkte-ved-havvindmoeller

GDPR