DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Rene Alcaraz Frederiksen i informationsbygningerne ved Kassø PtX-anlæg, hvor European Energy producerer Danmarks første e-metanol. Anlægget har mødt lovgivningsmæssige forhindringer undervejs, blandt andet på grund af placeringen i en landzone og strengere sikkerhedskrav til opbevaring af e-metanol.
Jesper Ernlund Lassen - Danish Offshore Industry - DOI.dk. -

Når lovgivning halter efter teknologi: Udfordringer for e-metanol i Kassø

European Energys Kassø PtX-anlæg er et pionerprojekt. Derfor har der undervejs været lovgivningsmæssige forhindringer, der ikke virker rimelige.
18. MAR 2025 13.51
Energi
Plan & Byg
Research & Development
Sikkerhed

Den 12. marts producerede European Energy den første rå e-metanol på Kassø PtX uden for Aabenraa. Nu kan Ptx-anlægget producere den grønne metanol med strøm fra den halve million solcellepaneler, der bader sig i forårssolens stærke lys, nær ved anlægget. Vejen frem til produktionen har dog ikke været uden forhindringer.

Alene placeringen ude mellem markerne, hvor solcellerne står, var en udfordring af en bestemt årsag, forklarer projektdirektør hos European Energy og CEO for Kassø PtX, Rene Alcaraz Frederiksen.  

- Et PtX-anlæg må ikke ligge i en landzone, det skal være i en industrizone. Til alt held var der allerede et datacenter som nabo, der allerede havde en industrizone-tilladelse. Det blev vi lidt reddet af, siger han.

Men der skulle komme flere hindringer på vejen, for hver uge kommer tre til fire lastbiler for at fragte e-metanolen fra Kassø til Aabenraa Havn. Her skal e-metanolen opbevares i tanke, indtil den skal udskibes, men også opbevaring af e-metanol er nyt land.

Lovgivninger fordyrer opbevaring

Tre tanke i størrelserne 2500, 1000 og 500 kubikmeter skulle nemlig retrofittes til at opbevare e-metanolen, der, hvis den antændes, minder meget om almindelig husholdningssprit. Men igen spillede lovgivningen et besværligt puds, for e-metanolen har strengere regler end benzin, selvom benzin udgør en væsentligt større eksplosionsfare.  

- Det er sværere at få metanol til at eksplodere end benzin. Man burde lave en vurdering – spørg en brandmand, hvilken brand han helst vil ud og slukke, siger Rene Alcaraz Frederiksen.  

Reglerne har betydet, at tankene har fået en ekstra sikkerhed, og det har medført ekstra udgifter.  

- De helt nye brandsikringsanlæg ved tankene kan lægge skum ud ved et knaptryk, fortæller han og uddyber en væsentlig forskel på eksisterende olietanke med i omegnen af 100.000 m³ olie:  

- Der er ingen anden brandsikring end en brandslukker.  

Meromkostningerne ville også have haft konsekvenser, hvis ikke det havde været for de danske kunder som Mærsk og Lego.  

- Hvis ikke vi havde de kunder, som vi har, så havde vi kørt metanolen til udlandet, konstaterer Rene Alcaraz Frederiksen om noget, der kunne have sparet European Energy udgifter.  

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//ptx/artikel/naar-lovgivning-halter-efter-teknologi-udfordringer-for-e-metanol-i-kassoe

GDPR