
For første gang siden 1968 vil Mærsks skibe fra 1. marts ikke længere anløbe Københavns Havn.
I stedet har rederiet indgået en ny aftale med Kalundborg Havn om at Mærsks underselskab APM Terminals flytter alt sin containertrafik i København til den nye Vesthavn i Kalundborg.
Lige som det har været tilfældet med Københavns Havn, eller Copenhagen Malmo Port som den hedder, vil Kalundborg Havn bliver en såkaldt feeder-havn.
Det betyder, at mindre containerskibe vil fragte varerne mellem Kalundborg og containerterminalen i Århus, hvorfra de helt store containerskibe sejler.
Kalundborg har investeret 200 millioner kroner i sin nye Vesthavn, der ligger over for byen på halvøen Asnæs. Havnen på 330.000 kvadratmeter ventes taget i brug sidst i januar.
- Kalundborg Havn er under en hastigudvikling og får nu også APM Terminals som operatør. Vi ser en stor synergi i at flytte vores forretning til Kalundborg, siger Stig Kirkegaard Country Manager Denmark i A.P. Møller – Mærsk.
Aftalen betyder, at cirka en tredjedel af al containertrafik på Sjæland bliver håndteret af Kalundborg Havn.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.