For nylig A. P. Møller - Mærsk, at man ville anskaffe sig 50 til 60 nye dual-fuel-skibe, som skal sejle på både grønne og fossile brændsler. Håbet er generelt, at brændstoffer produceret via fx ptx på sigt ville kunne gøre skibsfart, som transporterer omkring 90 pct. af verdenshandlen, og står for næsten tre pct. af den globale CO2, grønnere.
Men grønne brændstoffer er ikke den eneste drivkraft, som Mærsk undersøger som muligt drivkraft til sine containerskibe i fremtiden. Således er man for nylig indgået i et joint venture med LR og Core Power. I samarbejdet vil man undersøge de lovgivningsmæssige rammer og de nødvendige sikkerhedskrav, der skal opfyldes, for at containerskibe kan bruges til fragt i Europa drevet af en såkaldt 4. generations atomreaktor. Det skriver Reuters.
- Atomkraft rummer en række udfordringer relateret til for eksempel sikkerhed, affaldshåndtering og lovgivningsmæssig accept på tværs af regioner, og indtil videre har ulemperne klart opvejet fordelene ved teknologien. Hvis disse udfordringer kan løses ved at udvikle de nye såkaldte fjerdegenerationsreaktordesigner, kan atomkraft potentielt modnes til en anden mulig dekarboniseringsvej for logistikindustrien 10 til 15 år ude i fremtiden siger Ole Graa Jakobsen, Mærsks chef for flådeteknologi.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.