DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS

Maersk-direktør kritiserer EU i strid om flygtninge

Shipping industrien er efterladt i et tomrum, hvis de kommer nødstedte migranter til havs i Middelhavet, hvor EU har formået at finde en løsning, skriver Robert Maersk Uggla.
15. SEP 2020 9.01
Internationalt

Da Maersk Tankers skibet Maersk Etienne reddede 27 migranter på åbent hav, var det nok de færreste der havde regnet med, at det vil tage 38 dage, før migranterne skulle sikkert forlade skibet. 

Det var ikke desto mindre resultatet, da flere lande stod i kø til at afvise at tage imod migranterne, og derfor måtte migranterne blive på Maersk Etienne, der ikke havde faciliteter til at tage sig af migranterne. 

Undervejs spragn tre af migranterne over borde, hvorefter Maersk endnu engang opfordrede de lokale myndigheder til at finde en løsning. 

Efter 38 dage blev migranterne flyttet til NGO-skibet Mare Jonio, der bliver betjent af organisationen Mediterranea. Migranterne er nu blevet sejlet i land på Sicilien. 

Striden om, hvor migranterne skulle i land, er blevet kaldet "det længeste politiske opgør i Europæisk maritim historie". Og EU får nu også kritik for ikke at kunne finde en løsning. 

'EU har fejlet i at komme med en løsning, og i stedet er problemet blevet skubbet fra den ene medlemstat til den anden uden nogen løsning,' skriver Maersk Holdings direktør Robert Maersk Uggla på LinkedIn

Og selvom migranterne i sidste ende er blevet bragt i sikkerhed, er man ikke kommet nærmere en holdbar løsning i fremtiden. 

'Der er ingen afklaring for, hvad der vil ske næste gang et skib redder mennesker til havs i Middelhavet. Shipping industrien er lige nu efterladt i et tomrum,' skriver Robert Maersk Uggla. 

esl

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/maersk-direktoer-kritiserer-eu-i-strid-om-flygtninge

GDPR