
Fremtiden er i sigte hos AP Møller Mærsk, og det er den grønne fremtid med flere nye containerskibe drevet på metanol. Rederiet har nemlig lige bestilt yderlige seks metanol-drevne containerskibe. Ordren betyder at selskabet samlet set når op på at have bestilt 19 dual fuels fartøjer, der kan sejle på methanol fremstillet via grøn strøm. Det skriver Mærsk i en en pressemedelelse.
Ordren er en del af en langsigtet strategi, der betyder en 50 pct. reduktion i udledning af CO2 per containerskib i 2030 sammenlignet med udledningen i 2020. Men det er kun et delmål, for allerede ti år efter i 2040 satser Mærsk på en netto nul-udlednning for hele virksomheden.
Hos Mærsk har CEO for fartøjsflåden og det strategiske brand Henriette Hallberg Thygesen også begrundelsen for denne beslutning klar:
- Vores kunder ønsker dekarbonisere hele deres leverandørkæde. De seks netop bestilte metanol-drevne containerskibe vil øge farten mod at gøre det muligt. Der er behov for global handling in dette årti for at begrænse den globale opvarmning til 1.5°C, som det er beskrevet i Paris-aftalen.
jel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.