
Regeringen har hidtil været skeptisk over for at øge dieselafgiften for at nå klimamålet i 2025, men nu åbner et af regeringspartierne - Moderaterne - for, at det kan ske. Det skete på partiets sommergruppemøde tirsdag.
- Vi kommer ikke uden om at se på transportsektoren, herunder dieselafgift, hvis klimamålene skal nås, sagde Moderaternes formand, Lars Løkke Rasmussen.
- Vi er nødt til at nå de mål, vi har sat. Vi ønsker at være garanten for at nå 2025-målet, hvor der ikke er en faglig tvivl om, at målene nås.
Første åbning for højere dieselafgift fra regeringen
Det er første gang, at et af partierne i SVM-regeringen åbner for en højere dieselafgift. Regeringens klimaminister, Lars Aagaard, er fra Moderaterne.
Netop en dieselafgift har Klimarådet anbefalet som et mere effektivt og billigere redskab for at nå 2025-klimamålene end det forhøjede iblandingskrav af biobrændstoffer, regeringen har spillet ud med i forhandlingerne.
- I forhold til at nå målet eller ikke at nå målet skal vi kunne godtgøre videnskabeligt, at vi når målet. Det må ikke være en politisk følelse, sagde Løkke.
Tidligere har en eksperthøring på Christiansborg også blotlagt, at grønne organisationer var kritiske over for øget iblanding af biobrændstoffer. Løkke blev spurgt ind til, om han har afklaret det med de andre partier i regeringen.
- Vi holder ikke sommergruppemøde i regeringen. Det gjorde vi i sidste uge, svarede han.
- Det er det signal, vi sender som politisk parti, og det er ikke regeringen, der sender det signal.
Regeringen præsenterede i foråret iblandingskravet, som skal sørge for, at der kommer mere biobrændstof i landets benzin- og dieselbiler. Det var, lod klimaminister Lars Aagaard forstå, en central vej til at nå 2025-målet.
Men det forslag har fået hård kritik fra flere oppositionspartier, der anser det som uambitiøst. SF og Enhedslisten har truet med at forlade forhandlingerne, hvis det blev ved det udspil.
Anbefalet fra flere sider
Klimarådet har i årevis anbefalet en højere dieselafgift. Det samme har organisationer som Concito og bilejernes organisation, FDM. De rød-grønne partier har foreslået denne løsning i forhandlingerne, hvor de dog er blevet afvist.
- Der er noget, der tyder på, at vi har forhandlet med den forkerte minister, siger Peder Hvelplund, klimaordfører for Enhedslisten.
- Jeg troede, vi forhandlede med klimaministeren, men det tyder på, at det skulle være udenrigsministeren – for klimaministeren har indtil nu været afvisende over for at hæve dieselafgiften.
Enhedslisten er glad, hvis det er nye toner i forhandlingerne. Det samme er De Radikale.
- Det er ikke noget, jeg før har hørt om fra Moderaternes minister på området. Men hvis Lars Løkke Rasmussens nye melding betyder, at han også hvisker det i øret på klimaministeren, og det betyder, at vi kan få rykket klimaforhandlingerne for 2025-målet, er jeg rigtig glad, siger Samira Nawa, klimaordfører for De Radikale.
Et af argumenterne lyder, at de nuværende lave afgifter på diesel får tyske lastbilchauffører til at køre til Danmark for at tanke op, hvilket tæller i det danske klimaregnskab. Fra Socialdemokratiet lyder det fra politisk ordfører Christian Rabjerg Madsen, at "der er ingen tvivl om", at klimamålene for 2025 og 2030 skal nås. Han kan dog ikke sige, om partiet støtter Løkkes udmelding.
- Når det så kommer til, hvilke konkrete virkemidler som vi skal tage i brug, så er det noget, vi tager både i regeringen og med de øvrige partier i Folketinget, siger Christian Rabjerg Madsen.
Venstres politiske ordfører, Morten Dahlin, forholder sig ikke til dieselafgifterne, men siger i en skriftlig kommentar, at "input fra alle partier" er velkommen i forhandlingerne.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.