
Det kinesiske selskab CATL vil fra december masseproducere et nyt batteri baseret på natrium-ion-teknologi. Løsningen kan gøre elbiler billigere og mindre afhængige af det kostbare og miljøbelastende lithium. Det skriver tyske Spiegel.
Natrium er billigere, lettere tilgængeligt og mindre brandfarligt end lithium. Den nye batteritype har ifølge selskabet en energitæthed på 175 watt-timer pr. kilo, hvilket nærmer sig de udbredte lithium-jernfosfat-batterier (LFP).
- Natrium-ion-batterier kan i fremtiden erstatte op mod halvdelen af LFP-batterierne, siger Robin Zeng, der er adm. direktør i CATL.
Selskabet fremviste desuden en ny hurtigladeteknologi, der giver 520 kilometers rækkevidde efter fem minutters opladning. Det er endnu uvist, hvilke bilmærker der først vil bruge de nye natrium-batterier.
jel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.