
Kina og EU gør tilsyneladende et forsøg på at afværge en truende handelskrig. Fredag advarede Kina om, at netop en handelskrig kan blive konsekvensen af øget EU-told på kinesiske elbiler, der blev varslet tidligere på måneden.
Men lørdag lød det fra det kinesiske energiministerium, at Kina og EU er blevet enige om at forhandle om de kommende EU-toldsatser.
Også Tysklands økonomiminister, Robert Habeck, der er på besøg i Kina, siger, at der kommer forhandlinger om told. Det er Habeck blevet informeret om af handelskommissær og ledende næstformand i EU-Kommissionen Valdis Dombrovskis, siger økonomiministeren. Lørdagens udmeldinger kommer i kølvandet på kinesisk sabelraslen.
- Europæerne fortsætter med at øge handelsspændingerne og kan udløse en "handelskrig", stod der fredag i en meddelelse med det kinesiske handelsministeriums talsperson som afsender.
- Ansvaret ligger entydigt på europæisk side.
EU-Kommissionen varslede for nylig told på op til 38,1 pct. på kinesiske elbiler. Det kommer oveni eksisterende told på ti pct. for alle bilproducenter uden for EU. De nye satser skal træde i kraft tidligt i juli. Men en EU-undersøgelse fortsætter efter planen frem til 2. november, hvor endelige toldsatser fastsættes.
- Det åbner for en fase, hvor forhandlinger er mulige, siger Habeck.
EU-toldsatsen er afhængig af, hvilket kinesisk bilmærke der er tale om. Producenten SAIC rammes for eksempel med den højeste sats - 38,1 pct. - mens for eksempel BYD, som er en stor producent, pålægges 17,4 pct. ekstra told.
/ritzau/Reuters
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.