
Importen af flybrændstof, dieselolie og andre olieprodukter fra Indien er eksploderet, efter at Rusland invaderede Ukraine i februar 2022. Det viser en opgørelse fra Ingeniøren på baggrund af tal fra Energistyrelsen og EU’s statistikkontor, Eurostat.
Udvikling får nu eksperter til at advare om, at den indiske olie i virkeligheden kan stamme fra Rusland og dermed kan importen være i strid med EUs sanktioner:
- Det er nærmest umuligt at dokumentere, men det er meget sandsynligt, at en stor del af olien stammer fra Rusland, siger Jakob Tolstrup, der forsker i diktaturer med et særligt fokus på Rusland og underviser ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, til Ingeniøren.
Fra ingenting til storleverandør
I årene før krigen brød ud i Ukraine, importerede Danmark stort set ingen olieprodukter fra Indien. Men i 2022 eksploderede importen af dieselolie altså fra ingenting til 117,5 millioner ton, mens importen af kerosen næsten tidobledes til 237,2 millioner ton, svarende til over 31 pct. af Danmarks forbrug, viser Ingeniørens opgørelse.
Indien raffinerer råolien til det til olieprodukter som kerosen og dieselolie og mærker det med et indisk certifikat. På den måde fungerer Indien som mellemhandler, der ikke er omfattet af EU’s sanktioner, som er sat i verden for at lamme Ruslands økonomi og dermed landets militære styrke på slagmarken i Ukraine.
- Derfor er det uheldigt, at Danmark er med til indirekte at støtte Putins krigsmaskine, når vi køber olie fra Indien, siger Jakob Tolstrup og påpeger, at flere udenlandske rapporter peger på, at det forholder sig sådan.
Blandt kritikerne er Centre for Research on Energy and Clean Air, Crea, der peger på, at især de indiske havne Vadinar og Sikka bruges til at ‘hvidvaske’ olie fra Rusland.
Drivkraft Danmark: Vanskeligt kontrollere oprindelsen af råolie
Brancheorganisationen Drivkraft Danmark, der repræsenterer Brændstoflageret Københavns Lufthavn I/S, tankstationerne Circle K, Q8, Uno-X og andre, der forsyner forbrugerne med kerosen, dieselolie og andre olieprodukter, afviser ikke, at danske importører muligvis fortsat støtter Rusland gennem køb af olieprodukter fra Indien.
"Brændstoffer og råolie handles internationalt, og kan ‘skifte hænder’ mange gange og være blandet sammen i tanke undervejs, inden det færdige brændstof ender i tanken hos slutforbrugeren. Branchen kan derfor vanskeligt kontrollere oprindelsen af den råolie, der er brugt til produktionen af importerede brændstoffer, uanset om brændstoffet kommer fra Indien eller andre dele af verden," lyder det i en skriftlig kommentar til Ingeniøren.
EU har indført strammere krav til dokumentationen, som importører skal kræve af leverandørerne af kerosen, dieselolie og andre olieprodukter for netop af reducere importen fra Rusland. Men for stramme krav kan også sende lande som Indien i armene på Rusland, lyder det.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.