Regeringen foreslår at indføre en afgift på i gennemsnit 70 kroner i 2025, og den stiger til i gennemsnit 100 kroner i 2030. Halvdelen af provenuet vil gå til den grønne omstilling af lufthavnfarten og den anden halvdel til en forhøjet ældrecheck.
Det er dog luftfarten, der får den mindste bid af kagen. I 2025 vil flyafgiften give et provenu på 900 mio. kr. Heraf går 610 mio. til ældrechecken, mens langt mindre - 290 mio. - går til omstillingen af grøn luftfart. I 2030 vil det være knap halvdelen af provenuet, der går til ældrechecken. Den prioritering møder ikke ros hos Green Power Denmark.
- Det er politikernes valg, hvad pengene fra afgiften skal bruges til. Men vi mener, at pengene skal bruges til at skubbe gang i den udvikling, som skal gøre luftfarten klimavenlig. De grønne flybrændstoffer vil selvfølgelig være dyrere end de fossile i begyndelsen, og derfor vil der blive brug for støtte, siger Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark.
Danmark har større muligheder
Regeringens plan er, at én indenrigsflyrute skal flyve på grønne brændstoffer i 2025. Det bliver med stor sandsynlighed biobrændstoffer, da produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X ikke vil være tilstrækkelig stor på det tidspunkt.
I 2030 skal alle indenrigsfly flyve på grønne brændstoffer. Og regeringen vil sætte en mia. kr. af over otte år til produktion af grønne brændstoffer til fly, som flyver ind og ud af Danmark. Ambitionerne burde dog være højere mener Green Power Denmark.
- Hvis det politiske flertal ønsker det, behøver vi ikke at nøjes med at flyve klimavenligt fra Aalborg til København i 2030. Så kan vi fortsætte rejsen til Mallorca uden at belaste klimaet, siger Kristian Jensen, han fortsætter:
- I Danmark har vi alle muligheder for at gå foran og drive udviklingen, så det bliver mere klimavenligt at flyve. Vi har adgang til grøn strøm. Vi har flere virksomheder, som er klar til at producere de grønne brændstoffer, og vi har flyselskaber, som bare venter på at tanke det på flyene. Vi kan – hvis vi griber mulighederne – producere de brændstoffer, som flyselskaber i resten af Europa vil efterspørge.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.