Tirsdag præsenterede regeringen et forslag om en flyafgift på alle danske flyafgange på 13 kr. Pengene skal bruges til at realisere ambitioner om at flyene på én indenrigsrute i 2025 bliver tanket op med grønt brændstof. I 2030 skal alle indenrigsfly flyve på grønne brændstoffer.
For at realisere denne plan skal de 13 kroners afgift gå til at lukke prisgabet mellem de grønne brændstoffer og konventionel jetfuel i begyndelsen. Erhvervsorganisationen Green Power Denmark kalder forslaget for en kickstart af et dansk marked for grønne brændstoffer.
- Med regeringens udspil skaber man en efterspørgsel på grønne brændstoffer. Det betyder klarhed for investorer og dermed investeringer i produktion i stor skala, siger viceadm. direktør i Green Power Denmark, Jan Hylleberg, i en pressemeddelelse.
Ifølge en rapport fra Green Power Denmark og førende aktører inden for PtX og grøn luftfart kan den grønne omstilling af luftfarten gå endnu hurtigere, hvis politikerne skaber de rigtige rammer.
- Mulighederne er endnu større, end regeringen lægger op til. Flytransporten er per definition international, og derfor giver det også mening allerede nu at se ud over indenrigsruterne, som kun står for en lille del af de fly, der letter og lander i Danmark. Producenterne af grønt brændstof og luftfartsbranchen er klar, og med de rette tiltag kan Danmark producere grønne flybrændstoffer til det europæiske marked, siger Jan Hylleberg.
Han peger på at for at de større ambitioner kan opnås er det foruden økonomiske incitamenter afgørende at producenterne får adgang til de råstoffer, som de skal bruge i produktionen. De skal bruge vedvarende energi fra vindmøller og solceller, der kan omdannes til brint. Og de skal bruge CO2 fra grønne kilder.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.