
Et dansk skibsværft på Fyn har siden Ruslands invasion af Ukraine i februar 2022 serviceret ni naturgasskibe, der er en del af den russiske skyggeflåde. Det skriver Financial Times på sin forside tirsdag.
I september kunne Danwatch og Ekstra Bladet afsløre det samme, og historien forbløffer statsminister Mette Frederiksen (S), der tirsdag er til et Nato-møde i Finland, hvor medlemslande ved Østersøen er repræsenteret.
- Først og fremmest kan jeg simpelthen ikke forstå, hvis det er rigtigt. Altså, jeg kan ikke begribe, hvis der er et dansk værft, der bidrager til Ruslands krig ind i Europa, og det skal de simpelthen få stoppet. Og det er klart, at myndighederne skal selvfølgelig kigge ind i det her, men når du spørger mig - jeg kender ikke de konkrete forhold - men det er mig helt uforståeligt, hvis der er et dansk værft, der bidrager til det her, siger Mette Frederiksen.
Spørgsmål: Er det Danmark eller EU, der kan stoppe det?
- Altså, nu skal jeg først lige have lov til at kigge ind i, hvad det er, der er op og ned i det her. Men vi sanktionerer jo som fællesskab, og jeg har sagt fra starten af, at selv hvis der skulle være nogle gråzoner - det ved jeg ikke, om er tilfældet her. Selv hvis der skulle være det, så har man jo også en forpligtelse som dansk virksomhed til ikke på nogen måde at understøtte russerne.
Naturgasskibe er blevet serviceret i Odense Havn
Ifølge Danwatch og Ekstra Bladet er de ni naturgasskibe, der er blevet serviceret hos værftet Fayard i Odense, en del af den russiske Yamal LNG-flåde. Det er isbrydere, der sejler med russisk gas fra Sibirien.
Skibene sejler dog ikke under russisk flag og er ejet af energi- og shippingvirksomheder, skriver Financial Times. Skibenes aktiviteter er heller ikke underlagt sanktioner, lyder det videre - blandt andet fordi de ikke sejler under russisk flag.
Fayard har understreget over for de danske medier, at virksomheden overholder loven.
Da Odense-borgmester Peter Rahbek Juel (S) blev bekendt med Danwatchs og Ekstra Bladets historier i september, efterspurgte han en redegørelse fra Odense Havn.
Et par uger senere beskrev mediet Maritimedanmark.dk en henvendelse fra Rahbek Juel til transportminister Thomas Danielsen (V). I henvendelsen lød det ifølge mediet, at de omtalte naturgasskibe bliver "serviceret af virksomheder, der ligger på havnen".
- Det har de gjort helt legalt - og uden mulighed for, at Odense Havn kan afvise dem, hvilket er dybt frustrerende.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.