DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Volkswagens fabrik i Zwickau i Tyskland. Her produceres i dag biler med benzinmotorer. Det kan der også blive efter 2035, efter at Tyskland lørdag har indgået en aftale med EU-Kommissionen. Det var ellers aftalt mellem alle europæiske parter, at benzinmotorerne skulle være udfaset senest det år. (Arkivfoto).
Hendrik Schmidt/Ritzau Scanpix

EU og Tyskland indgår kontroversiel aftale om bilmotorer

EU aftaler med Tyskland, at bilfabrikker trods indgået aftale kan producere forbrændingsmotorer efter 2035.  
27. MAR 2023 8.30
EU
Indkøb
Olie
Transport

EU og Tyskland meddeler lørdag, at de har indgået en kontroversiel aftale, der tillader, at der produceres biler med brændstofmotorer efter 2035.

Det er på trods af, at der allerede eksisterer en europæisk aftale om, at brændstofmotorer i nye biler skal være udfaset i 2035. Det skulle være med til at sikre, at EU i 2050 vil være en klimaneutral økonomi.

- Vi har fundet en aftale med Tyskland om den fremtidige brug af e-brændstof, skriver EU-Kommissionens miljøkommissær, Frans Timmermans, på Twitter.

Han fortæller, at parterne nu vil arbejde videre for at få vedtaget nye CO2-standarder for biler. Den tyske regering støttet af den tyske bilindustri overraskede allerede tidligere på måneden, da man i sidste øjeblik blokerede for den aftale, der er vedtaget af EU's besluttende organer. Det skete i efteråret.

Tyskland står ikke alene. Også Italien, der er et stort bilproducerende land, har ønsket at udskyde udfasningen af benzinmotorer. Tilhængere siger, at e-brændstof vil være CO2-neutralt.

Greenpace: Rådent kompromis

Men de mange kritikere påpeger, at e-brændstof endnu ikke er udviklet, at det vil blive en knap ressource, og at det vil kræve en stor mængde energi at producere.

- Dette rådne kompromis undergraver beskyttelsen af klimaet inden for transport. Og det skader Europa, lyder det fra Benjamin Stephan fra Greenpeace i Berlin.

Han kalder det "skamløs afpresning over for EU". Den tyske transportminister, Volker Wissing, fra det liberale parti De Frie Demokrater, kalder aftalen med EU for "teknologi-neutral".

Han har været en ihærdig fortaler for, at der også efter 2035 kan fremstilles biler i Tyskland med forbrændingsmotorer. Han regner med, at nye regler for e-brændstof kan være på plads i løbet af efteråret.

Men lørdagens aftaler med EU har skabt splid internt i den tyske koalitionsregering. Navnlig partiet De Grønne ser det som et klart brud på den fælles klimapolitik i EU.


/ritzau/dpa

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/eu-og-tyskland-indgaar-kontroversiel-aftale-om-bilmotorer

GDPR