Det kan være en omstændig affære, hvis en vindmølletekniker står på en havvindmølle og mangler et stykke værktøj, en møtrik eller andet udstyr under arbejdet med servicering. Når den situation opstår i dag, bliver et serviceskib sendt ud til møllen med tingene.
Den proces er både dyr, tidskrævende og miljøtung, og derfor vil Esvagt, Upteko og Siemens Gamesa og Syddansk Universitet forenkle den proces. Sammen står parterne bag innovationsprojektet FOD4Wind, som vil se på, om skibene kan erstattes af droner, som Upteko leverer. Det skriver Energy Cluster Denmark, der faciliterer og administrerer projektet på sin hjemmeside.
- I dag sejler man udstyr hen til den enkelte mølle med et såkaldt service operation vessel (SOV). Det, som vi vil i projektet FOD4Wind, er at erstatte den sejlads med droneflyvninger fra større skibe fra Esvagt, så man sparer turene rundt i vindmølleparken. Dronen skal kunne flyve fuldautomatisk fra et af Esvagts skibe og op til havvindmøllens nacelle, hvorpå der er en landingsplads. Her kan dronen så afsætte det værktøj, den flyver med, siger Benjamin Meinertz, partner i Upteko.
Skal på sigt kunne fragte op til 100 kg
Og det er ikke kun småting, dronerne skal kunne levere til møllerne. Planen er, at dronerne på sigt skal kunne fragte gods på op til 100 kg. I projektet FOD4Wind arbejder parterne dog med laster på 12 kg til en start. Ifølge Siemens Gamesa, der producerer og servicerer havvindmøllerne, er der et stort potentiale i at benytte droner på havet.
- Vi begyndte at se på anvendelsen af droner i 2016, og vores business case er positiv – både når det gælder leverancer og måske også inspektion af havvindmøller. Vi ser et stort potentiale i at have droner på serviceskibene permanent. Vi fokuserer hele tiden på at gøre tingene smartere, og ved at bruge droner til vedligehold af vores vindmøller kan vi både reducere vores omkostninger og vores miljømæssige aftryk, siger Lars Holm Nielsen, Head of R&D service operations ved Siemens Gamesa.
Hos Esvagt, der leverer de SOV-skibe, som dronen skal flyve fra, er sikkerhed også en væsentlig del af projektet.
- Som den førende udbyder af SOV-skibe i Europa er vi meget fokuserede på at tilbyde nye services til vores kunder. Her har dronerne en vital rolle og vil fremover effektivisere serviceringen af vindmøller. Vores fokus er altid safety first og derfor lægger vi stor vægt på forholdene omkring de løsninger, som projektet leverer. Det skal være sikkert at operere dronen offshore, siger Nils Overgaard, Head of Special Projects, Esvagt.
Planen er, at de første flyvninger i projektet sker fra et Esvagt-skib til en Siemens Gamesa-mølle i andet kvartal af 2022. Projektet er støttet af Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUDP) og har et samlet budget på 17 mio. kroner.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.