
Det kræver ambitiøse målsætninger såvel som ambitiøs og effektiv implementering, hvis vi for alvor skal rykke i forhold til den grønne omstilling og nå målet om klimaneutralitet i 2050. Det skriver Danske Rederier i en pressemeddelelse.
Derfor hilser Danske Rederier EU’s nye klimamål om, at den samlede udledning af drivhusgasser skal reduceres med 90 pct. i 2040 velkomment.
EU’s nye ambitiøse klimamål anerkender det europæiske klimaråds anbefaling, som peger på 90-95 pct. reduktion sammenlignet med 1990 i 2040. Den målsætning har den danske regering som det første medlemsland støttet aktivt.
Herfra handler det om at få den flotte målsætning omsat til konkret regulering.
- Det er godt, at EU og den danske regering går forrest på klimadagsordenen. Nu ligger der en stor og væsentlig opgave i at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal gøre 90-procentsmålet til virkelighed, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Danske Rederier er særligt interesserede i, hvad ny EU-regulering vil indebære for skibsfarten. I forvejen har man i FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, vedtaget en meget ambitiøs målsætning om, at den globale skibsfart skal være klimaneutral omkring 2050.
- Skibsfart er et globalt erhverv. Derfor har vi brug for global regulering, når skibsfartens klimaaftryk skal nedbringes. Det er nødvendigt, at ny EU-regulering og ny IMO-regulering spiller sammen. Jeg håber, at EU’s høje ambitionsniveau og arbejde med at udforme den nødvendige regulering kan være med til at skubbe på arbejdet i IMO, så vi kan få en global klimaregulering af skibsfarten på plads, siger Nina Porst.
Danske Rederier håber, at det belgiske EU-formandskab vil prioritere arbejdet med at få udarbejdet den konkrete regulering, der skal være med til at gøre det flotte 90 pct. mål til virkelighed.
jel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.