Som en del af EU's Carbon Management Strategy skal der indfanges 280 millioner tons CO2, hvis EU skal opfylde det ambitiøse mål om en 90 pct. reduktion af drivhusgasemissioner i 2040. For at nå disse mål kommer havnene til at spille en afgørende rolle, mener brancheorganisationen Danske Rederier.
- Havne, specialiserede CO2-skibe og rørledningsinfrastruktur bliver afgørende dele af CCS-værdikæden, hvis vi skal opfylde målet om en 90 % reduktion af drivhusgasemissioner i 2040. Fornyede forbindelser mellem land og hav er nødvendige for at skabe et multimodalt CO2-transportnetværk. Havne og rederier skal være klar til at gribe muligheden og være med til at gøre CCS til en god forretning for Europa samt yde et vigtigt bidrag til den grønne omstilling, siger Bjarne Løf Henriksen, chef for Danske Rederiers EU-repræsentation, i en pressemeddelelse.
For at diskutere, hvordan havnene bliver bedst muligt klar til opgaven om at være med til at realisere potentialet for CCS, afholdt Danske Rederier i samarbejde med Bellona Europa og MEP Bergur Løkke Rasmussen (M) denne uge en debat. Her blev det bl.a. drøftet de eksisterende barrierer og mulighederne for at skabe et multimodalt CO2-transportnetværk.
Et vigtigt tema under debatten var, at koordination med hensyn til havnenes behov er afgørende for at forme rammerne omkring et CCS-marked. Dette vil desuden bidrage til mindske risikoen forbundet med de nødvendige investeringer, som skal bidrage til et europæisk CCS-erhvervseventyr.
- Dagens arrangement sætter en tyk streg under vigtigheden af et fokus på værdikæden for CO2 lagring i Europa. Teknologien til at opnå de nødvendige reduktioner via CO2 lagring er til stede – men nu skal der sættes fokus på hvordan vi får skabt de bedste politiske rammer for fangst og lagring, til gavn for vækst, beskæftigelse og ikke mindst klimaet. Det ser jeg frem til at arbejde for, både nu – og den kommende politiske periode, siger Bergur Løkke Rasmussen.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.