Torsdag har regeringen fremlagt et forslag om en flyafgift, som vil gennemsnitlig vil gøre flybilletter 100 kr. dyrere i 2030. I 2025 vil flyafgiften give et provenu på 900 mio. kr. Heraf går 610 mio. til ældrechecken, mens langt mindre - 290 mio. - går til omstillingen af grøn luftfart. I 2030 vil det være knap halvdelen af provenuet, der går til ældrechecken.
Men den prioritering af indtægterne fra afgiften er forkert, lyder det fra både Dansk Industri og Dansk Metal.
- Jeg undrer mig over det her behov for at lægge en endnu højere afgifter på flyrejsende for at finansiere en forhøjet ældrecheck. Regeringen har netop præsenteret en 2030-plan, der viser, at der er mange penge til velfærd, siger Claus Jensen, der er formand i Dansk Metal.
Han påpeger bl.a. at regeringens klimapartnerskab, som har anbefalet en afgift på flytrafikken, mente at indtægterne skulel føres tilbage til industrien.
- Det er ærgerligt, at regeringen med det her udspil ignorerer de anbefalinger, som regeringens klimapartnerskab er kommet med. Afgifterne bør føres 100 procent tilbage til industrien, fordi det vil bidrage til den grønne omstilling af luftfarten, som er nødvendig, når vi skal nå klimamålene, siger Claus Jensen.
Samme toner lyder fra Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri.
- Grønne afgifter skal gå til grøn omstilling af luftfarten. Det er både det rigtige at gøre for klimaet og også for flypassagererne, der med rette kan forvente, at den ekstra grønne betaling til flybilletten også gør rejsen grønnere. Det er desværre bare ikke tilfældet med passagerafgiften. Her betaler flyrejsende for at finansiere ældrechecken. Det er altså en velfærdsskat - ikke en grøn afgift, siger han og fortsætter.
- Ældrechecken har intet med grøn omstilling at gøre, og desuden lever regeringens finansiering af den heller ikke op til regeringsgrundlaget, hvor der står, at provenuet fra grønne afgifter skal føres tilbage til branchen, siger han.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.