
Der er travlt i offshore vindbranchen, og rapporter peger på, at mangel på installationsfartøjer kan blive en flaskehals i de kommende år. De udfordringer forsøger vindrederier Cadeler at afhjælpe, således har selskabet i øjeblikket underskrevne kontrakter på syv nye fartøjer.
Det første af disse fartøjer - et såkaldt P-klasse-fartøj er fredag blevet leveret til Cadeler fra COSCO Shipping Heavy Industry (COSCO) skibsværftet i Qidong, Kina. Skiber er nu klar til at gå i drift efter det i går ved en ceremoni blev navngivet og fik navnet "Wind Peak". Det oplyser Cadeler i en meddelelse.
Ifølge Cadeler er fartøjet designet til at imødekomme Cadelers kunders behov og håndtere nogle af de største vindmøllekomponenter i offshore vindindustrien. Det vil således kunne transportere og installere syv komplette 15 MW vindmøllesæt eller fem sæt 20+ MW-møller pr. last, hvilket vil reducere energiforbruget ved installation og installationstiden, hvilket i sidste ende sænker de samlede omkostninger og CO2-aftrykket pr. installeret mølle.
- At fejre dette imponerende fartøjs indtræden i drift er en milepæl for Cadeler og vores fantastiske partnere på projektet. For alle involverede er dette kulminationen på års arbejde, planlægning og overvågning, og jeg er ekstremt glad for at modtage denne bemærkelsesværdige tilføjelse til Cadeler, til tiden og inden for budget, siger Mikkel Gleerup, som er CEO for Cadeler.
Søsterskib på vej
Wind Peak har en "søster på vej". Således er skibet Wind Pace i øjeblikket under opførelse. Det vil få de samme specifikationer som Wind Peak og vil blive de største skibe i Cadelers flåde med et dækareal på 5.600 m², en lastekapacitet på over 17.600 tons og en hovedkran, der er i stand til at løfte mere end 2.500 tons ved 53 meter. Derudover kan hvert fartøj rumme op til 130 besætningsmedlemmer og installationsteknikere.
- Vores kunder skubber konstant grænserne med hensyn til størrelsen og kompleksiteten af de vindmøller, der installeres offshore. Som en betroet leverandør til branchen er vores succes et mål for vores evne til at imødekomme disse skiftende behov både nu og i fremtiden, siger Mikkel Gleerup.
Wind Peaks søsterskib, Wind Pace, forventes leveret af COSCO-værftet til Cadeler i andet kvartal 2025. Begge skibe vil blive registreret i Danmark.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.