
VIKINGBUS har indgået aftale med Norlys, der skal hjælpe selskabet med at omstille sin busdrift til el. Det sker som led i ambitionen om at gøre hele flåden fossilfri. Det skriver Norlys i en pressemeddelelse.
- Vi mærker allerede en stærkt stigende efterspørgsel på eldrevne busser – særligt i de offentlige udbud på rutekørsel. Med mere end 1.250 busser har vi mange forskellige behov, og derfor har det været vigtigt for os at finde en opladningspartner med et bredt produktudbud og en stærk ladeinfrastruktur over hele landet, som kan understøtte vores løbende omstilling, siger Thomas Wandahl, der er adm. direktør i VIKINGBUS.
I dag kører ca. 14 pct. af selskabets busser på el. Den elektriske flåde består af 170 elbusser, og yderligere ti er på vej. VIKINGBUS investerede første gang i elbusser i marts 2022.
Som en del af aftalen overtager Norlys driften af de nuværende 110 ladeudtag og får ansvaret for at udvide ladeinfrastrukturen i takt med elektrificeringen af flåden.
- Skal vi i mål med den grønne omstilling, er det helt afgørende, at vi får transportsektoren med. Vi kan heldigvis se, at flere og flere busser kører på el, og VIKINGBUS har en unik position på det danske marked til at kunne sætte yderligere skub i den udvikling, og derfor ser vi frem til at skabe fundamentet for deres fremtid på el
siger Ellen Trolle, der er direktør for Norlys’ ladestanderforretning.
Norlys er i gang med at opbygge et landsdækkende ladenetværk til tung transport, herunder busser. Der er allerede etableret ladepladser i Aarhus, Esbjerg og Hvidovre. Yderligere 17 destinationer er planlagt, og mindst fem åbner i 2025.
jel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.