Esvagt var bekymret da Storbritannien trådte ud af EU den 31. januar i år. Selskabet har mange skibe på arbejde i energisektoren i britisk farvand, hvor man assisterer med produktionen af offshore vind og olie/gas.
- Frygten var, at vi ville blive udfordret på logistikken, og at vi ville møde mere bureaukrati og besvær. Derfor forberedte vi os grundigt, både med eksisterende leverandører, men også med backup-leverandører i UK, så en plan B var klar, siger Martin Ørbæk Nielsen, Strategic Senior Procurement Manager hos Esvagt.
Med Brexit trådte Storbritannien ud af fællesmarkedets regler for told og åbent arbejdsmarked. Hvilket gav flere udfordringer for Esvagt, der dagligt både sender personer og varer ind i landet.
Derfor har selskabet taget flere forholdsregler i tiden op til Brexit, og indsatsen er også fortsat i tiden efter.
Indsats har båret frugt
Rederiet har blandt andet registreret sig i EU’s toldvæsen for at lette vejen ind Storbritannien og trukket på kompetencer fra eksterne toldspecialister.
Og nu et halvt år efter kan man hos Esvagt konstatere, at planlægningen af indsatsen efter Brexit har båret frugt, men også at processen er blevet væsentligt mere omstændig.
- Vi har taget den konsekvens, at vi har indarbejdet et par dage ekstra i vores planlægning, når det vedrører Storbritannien. Det tager lige en eller to dage mere, særligt når vi skal have varer fra Storbritannien til Danmark, siger Michael Rønn, Head of Purchase & Logistics i Esvagt.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.