Københavns Lufthavn får stort batteri til lagring af grøn strøm
Batterisystemet er bygget specielt til Københavns Lufthavn med hensyntagen til lufthavnens høje sikkerhedsniveau både i forhold til IT- og brandrisici. Lufthavnen er ramme for en række forsøg med at lagre strøm med henblik på at gemme og bruge grøn strøm, produceret af sol og vind, på den mest effektive måde.
Foto: Sarah Christine Nørgaard/BT/Ritzau Scanpix

Blandt de første lufthavne i Europa:
Københavns Lufthavn får stort batteri til lagring af grøn strøm

Som en af de første lufthavne i Europa har Københavns Lufthavn installeret et batteri til lagring af grøn strøm.
26. MAR 2024 15.36

I fremtidens lufthavne bliver det afgørende at kunne lagre strøm fra sol- og vindenergi for at reducere emissioner og nå målet om en net zero drift. Energilagring i batterier kan være en del af løsningen.

Det mener men i hvert fald i Københavns Lufthavn, som snart vil have et batterisystem på 900 kW / 1.200 kWh fra firmaet Xolta i drift. Batteriet bliver et af de første større batterier i en europæisk lufthavn.

- Vi er meget tilfredse med, at det er lykkedes at få installeret batteriet i Københavns Lufthavn. Det er et vigtigt skridt på vejen til en mere bæredygtig drift af lufthavnen. Nu skal vi i gang med at teste forskellige scenarier og finde den bedste løsning for energilagring, som vi derefter kan arbejde videre med i større skala i lufthavnen, siger Maria Skotte, direktør for sustainability i Københavns Lufthavn, i en pressemeddelelse.

Arbejdet med at bane vejen for batterianlæg og smart energistyring i lufthavnen er en del af EU-projektet Alight, hvor Københavns Lufthavn er med som fyrtårnslufthavn. Projektet skal finde svar på, hvordan elektrificering og forskellige energikilder kan blive en del af indretningen i fremtidens lufthavn, hvor både fly, køretøjer og bygninger får strøm fra 100 procent vedvarende energi.

Risici nøje undersøgt

Risiciene ved at drifte et batteri i en lufthavn er mange. I samarbejdet mellem Københavns Lufthavn, Teknologisk Institut og Hybrid Greentech, som alle er partnere i EU-projektet ALIGHT, er det lykkes at minimere de risici, der stod i vejen for installeringen og den kommende idriftsættelse af batteriet.

- Brand- og røgudvikling, datalæk og lovmæssige forhold er nogle af de risici og barrierer, der er forbundet med at sætte et batteri op i et lufthavnsmiljø. Derfor er vi hos Teknologisk Institut glade for at have bidraget til at specificere batterisystemet og gennemføre unikke sikkerhedstest, der har været med til at få det til at lykkedes i Københavns Lufthavn, siger Lars Overgaard, projektleder, Teknologisk Institut.

Hybrid Greentech står bag det energistyringssystem, som skal benyttes til at drifte batteriet i lufthavnen. Til det kræves også sikkerhedsmæssige foranstaltninger.

- Det styringssystem, som Hybrid Greentech har leveret, er blevet testet for funktionalitet og driftssikkerhed i vores EnergyFlexLab. På den måde har vi testet styringen i et sikkert miljø, som mindsker risikoen for uhensigtsmæssigheder i lufthavnens kritiske infrastruktur, siger Lars Overgaard.

Kan udnytte grøn strøm bedre

Netop den smarte styring af den kritiske infrastruktur er afgørende i arbejdet med den grønne omstilling af Københavns Lufthavn.

Med Hybrid Greentechs styresystem vil Københavns Lufthavn få et overblik for, hvornår det er mest fordelagtigt at lagre energien direkte fra den solenergi, der bliver produceret på lufthavnens mange solcelleanlæg, og hvornår det giver mening at fylde grøn strøm på batteriet fra elnettet.

- Med vores avancerede styring vil batterianlægget i lufthavnen spille sammen med ladestandere og andre anlæg. Dermed kombineres lufthavnens egne CO2-reduktioner med indirekte bidrag til det samlede energisystem via de såkaldte systemydelser, der på de helt korte tidshorisonter griber ind når elnettet oplever forstyrrelser, siger Christoffer Greisen, COO, Hybrid Greentech.

For Københavns Lufthavn er det vigtigt med den smarte styring, som kan sikre optimal udnyttelse af den grønne strøm via energilagring i batteriet.

- Med de 1350 nye ladestandere til elbiler, som Københavns Lufthavn vil få i løbet af de næste år, er det afgørende at få batteriteknologi ind under huden og opbygge erfaringer med de mange muligheder, der er, siger Maria Skotte.

De forskellige demonstrationsaktiviteter og forsøg med batteriet skal køre frem til udgangen af 2025, hvor der løbende vil blive samlet erfaringer og viden, som kan deles med andre lufthavne.

amp

Hanstholm Havn
Tilmeld dig nyhedsbrevet