Stiesdal: Pyrolyse kan lave tre til fire gange af verdens flybrændstof
Anvendelsesmulighederne af pyrolysegas er mange, og det er et produkt, der kan tilbyde prisstabilitet, forklarede Henrik Stiesdal.
Foto: Jesper Ernlund Lassen, DOI.dk

Grønne Gasdage 2023:
Stiesdal: Pyrolyse kan lave tre til fire gange af verdens flybrændstof

Gammel kendt teknologi kan mindske CO2-udledningen, og det ene biobrændsel er endda gratis.
27. SEP 2023 11.54

Henrik Stiesdal er en kendt pioner fra vindmøllebranchen og senest for flydende havvind med Stiesdal TetraSpar Demonstrator. Men på DI Energis Grønne Gasdage 2023 er emnet et andet, og det er der en god grund til.

- Det går bare skidt med klimaet, og hvis vi skal have løst vores problemer, så skal der bare ske noget. Der skal fjernes noget CO2 fra luften, men direct air capture er alt for dyrt. Man kan snyde og bruge naturen, så planterne optager CO2’en. Men det går alt for langsomt. Derfor er pyrolyse en løsning, forklarer Henrik Stiesdal, og hiver et slide frem, der understøtter hans udsagn:

- Man kan se her, hvordan verdens udledning er steget støt gennem de sidste 50 år. Så kurven er savtakket. Udledning går ned for at gå op igen. Det er fordi udledningen går ned, når planterne vokser og optager CO2 igen, når de rådner og udleder planterne CO2 igen.

Hvad er så pyrolyse helt konkret.

- Pyrolyse foregår ved, at man opvarmer enten biogasrestfibre eller halm til 600 grader, så dannes der biokul og pyrolysegas. Der er nogen, der tror, at biokullet er fyldt med tungmetaller. Der er ikke noget farligt i vores biokul. Det kan bruges som gødning på markerne, fordi det er så ren en kvalitet, og gassen kan anvendes, siger Henrik Stiesdal.

Mulighederne for anvendelsen af gassen kunne være direkte i industrien, eller den kan rafineres til brændstof. Det er brændstof, der kan bruges til eksempelvis lastbiltransport. Eller den kan bruges til metanolproduktion, der igen kan anvendes til flybrændstof.

- Det er ikke smart at hænge ude over Atlanten i et fly med et batteri, derfor er der brug for flybrændstof. På sigt vil vi kunne lave tre til fire gange af verdens behov for flybrændstof på den her måde, forklarer Henrik Stiesdal.

En af hans virksomheder er allerede i gang med produktion. Det er Stiesdal SkyClean.

- Vi har allerede et 20 MW anlæg hos Stiesdal SkyClean, fortæller Henrik Stiesdal og uddyber flere fordele:

- Halmen koster penge, mens vi får biogasrestfibre gratis. Pyrolyse kan noget, som de fossile brændstoffer ikke kan, vi kan give faste priser. Pyrolyse er en kendt teknologi, der har været kendt siden romertiden til produktion af kul, slutter han.

This article has been automatically translated from danish.
Hanstholm Havn
Sign up for the newsletter