Rapport: Alternativer til havneudvidelse i Aarhus matcher den ikke
Særligt klimaaftryk og påvirkning af havmiljøet har været på dagsordnen ved borgermøder om en havneudvidelse i Aarhus. Her fra et møde i september 2022 med information omkring om udvidelsen.
Foto: Stine Schjøtler

Rapport: Alternativer til havneudvidelse i Aarhus matcher den ikke

Sideløbende med voldsomme borgerprotester har Aarhus kommune fået undersøgt fire alternativer til en ny Yderhavn. De er enten for små, for dyre eller for CO2-tunge.
31. JAN 2023 12.30

AARHUS: I forbindelse med den lange proces frem mod en havneudvidelse i Aarhus er supplerende materiale lagt frem i Aarhus Byråd - som baggrund for den kommende stillingtagen til ansøgningen fra Aarhus Havn. Blandt materialet er en ny rapport, der har undersøgt potentialer og konsekvenser ved fire alternativer til den såkaldte Yderhavn, som er havnens forslag.

- Vi er tilfredse med, at politikerne nu har fået et endnu stærkere og fagligt meget solidt beslutningsgrundlag. Selvom den ekstraordinære inddragelse har forsinket processen, har det været værdifuldt. Vi har fra start sagt, at alt selvfølgelig skal undersøges så godt, det overhovedet kan. Det er det nu blevet, siger havnedirektør Thomas Haber Borch, der mener, at ansøgningen om Yderhavnen er blevet styrket med det nye beslutningsgrundlag.

Det er Aarhus Byråd, der har fastlagt de fire alternativer, som konsulentfirmaet HBS Economics har vurderet ud fra, om de kan reducere arealet på eller erstatte Yderhavnen, og hvilke økonomiske og klimamæssige konsekvenser, der er forbundet med hver af de fire alternativer, der er:

  • 1. Bedre udnyttelse af eksisterende arealer
  • 2. Etablering af tørhavn ved Framlev
  • 3. Samarbejde med Grenaa Havn
  • 4. Udvidelse af havnen mod nord.
For lidt areal

Konsulentfirmaet konkluderer, at ingen af de fire alternativer, hverken alene eller tilsammen, vil kunne imødekomme det fremtidige arealbehov på Aarhus Havn.

En udmøntning af de tre første alternativer - med bedre udnytttelse af de eksisterende arealer, etablering af en tørhavn ved Framlev og samarbejde med Grenaa Havn - vil de kunne kombineres med en eventuelt reduceret Yderhavn. En tørhavn er et landområde med en godsterminal eller et transportcenter forbundet med havnen via vej og/eller jernbane. Med en sådan frigøres areal på selve havnen.

Alternativ fire - med en udvidelse af havnen mod nord - vil være at betragte som en egentlig erstatning for forslaget om en Yderhavn, men vil med et areal på 29 hektar ikke kunne imødekomme behovet på den fremtidige havn.

Økonomi og klima

Skal man med alternativ to eller tre etablere tørhavn i Framlev eller samarbejde med Grenaa Havn, så har HBS Economics vurderet omkostningerne i kombination med en reduceret Yderhavn - og holdt dem op mod omkostningerne ved en fuld Yderhavn. "For begge alternativer finder vi, at de direkte omkostninger vil være højere, end hvis man etablerer en fuld Yderhavn", skriver konsulentfirmaet.

For alternativ fire med en udvidelse af havnen mod nord finder firmaet, at omkostningerne pr. hektar er væsentligt større end omkostningerne pr. hektar for Yderhavnen.

Rapporten fra konsulentfirmaet vurderer også den klimamæssige belastning i form af CO2e-udledning (red. omregningsfaktor CO2-ækvivalenter) forbundet med at anlægge og drive de fire alternativer.

For alternativ to og tre med tørhavn eller Grenaa Havn-samarbejde i kombination med en reduceret Yderhavn vurderes belastningen til at være højere, end hvis man etablerer en fuld Yderhavn. Ved etablering af en alternativ udvidelse af havnen mod nord vurderes CO2-e-udledningen pr. hektar at være væsentlig større end ved etablering af Yderhavnen.

Den politiske proces

Rapporten om de fire alternativer til Yderhavn er blandt det seneste materiale, som politikere og borgere kan forholde sig til i forbindelse med ansøgningen fra Aarhus Havn om en udvidelse.

Forud et gået bl.a. en analyse af behovet for en udvidelse og en arealbehovsanalyse, udarbejdet august 2022 af Rambøll, tekniske baggrundsnotater om CO2 i anlægsfasen udarbejdet af kommunen, en beskæftigelsesanalyse lavet i maj 2022 af Incentive og en samlet opsamling på borgerinddragelsessporet med temamøder og borgerkonferencer i januar 2023.

Aarhus Byård har også etableret et borgerpanel for at høre borgerperspektiver og overvejelser om den ansøgte havneudvidelse, og panelets medlemmer har den 26. januar på et møde med byrådet læst deres svar, i form af breve, op på spørgsmålet: "Hvordan vægter du fordele og ulemper ved en udvidelse af Aarhus Havn?" Svarbrevene er at finde via henvisningen her nedenfor.

Se supplerende materiale om havneudvidelsen i Aarhus via kommunens præsentation her

Se rapporten om alternativer til Yderhavnen her.

 

This article has been automatically translated from danish.
Hanstholm Havn
Sign up for the newsletter