Plastikaffald, skibsfart og energiaktiviteter - havet er presset af en lang række menneskelige faktorer. Og selvom havvindmøller omdanner naturens kræfter til hverdagens strøm og skibsfarten skifter sort brændsel ud med grøn energi, er der lang vej endnu, før havet kan ånde lettet op. For der mangler stadig viden om, hvordan de nye teknologier, der skal aflaste klimaet, selv er med til at påvirke miljøet.
Derfor skal tre forskningsprojekter med støtte fra Velux Fonden undersøge, hvilken effekt lækage fra C02-lagring, udslip af olie fra havvindmøller og skibsfartens C02-neutrale brændstoffer har på havmiljøet.
- Havet står overfor stadigt flere og mere komplekse udfordringer, der ikke stopper ved landegrænser. Derfor er vi glade for at kunne støtte forskning, der både kigger på lokale udfordringer og adresserer de bredere, globale perspektiver gennem internationale samarbejder. På den måde kan der skabes et bedre vidensgrundlag for forvaltningen af havet, der også bidrager til implementeringen af FN’s tiår for havforskning, siger programchef for Velux Fondens miljøprogram, Charlotte Mogensen, i en pressemddelelse.
To af projekterne foregår hos DTU Offshore, mens det sidste projekt er i regi af Aarhus Universitet. På Aarhus Universitet skal projektleder Janne Fritt-Rasmussen bruge bevillingen til at vurdere C02-neutrale brændslers mulige miljøpåvirkninger i havmiljøet ud fra analyser af brændslernes kemiske egenskaber og forbrændings- og nedbrydningsprodukter.
- Med dette projekt kan vi på basis af den foreliggende viden bidrage til at identificere mulige miljøproblemstillinger, der kan være forbundet ved at skifte til CO2 neutrale brændstoffer i skibsindustrien. På den måde kan vi være med til at sikre, at skibsfartens grønne omstilling sker på et oplyst grundlag, siger Janne Fritt-Rasmussen.
amp
De tre der får støtte projekter:
- LOCO2: A Journey from Storage to Seabed - Impact of future large scale offshore CO2 storage on the marine environment (DTU Offshore)
- CO2-lagring i undergrunden kan potentielt være med til at dæmme op for klimaforandringerne. Men CO2-lagring rummer en (omend lille) risiko for CO2-lækage. LoCo2 er en større undersøgelse af transport af CO2 fra lager til havbund og mulige indvirkninger på havmiljøet. Formålet med LoCo2 er at sikre, at CO2-lagring er en mulig, men også acceptabel og sikker løsning - Påvirkninger på Marin Biodiversitet fra olieudledninger fra offshore vindmøller (DTU Offshore)
- Havvindmøller kan være årsag til ukontrolleret udledning af forskellige olier såsom hydraulikvæsker og smøremidler i havet. Alligevel er kemiske emissioner fra havvindmølleparker, og deres effekt på havets biodiversitet er aldrig blevet undersøgt. Projektet har til formål at kvantificere disse oliers potentielle skadelige virkninger og identificere løsninger, der kan forhindre, at vindmølleparkindustrien påvirker marin biodiversitet negativt. - Miljørisikovurdering af skibsfartens brug af CO2-neutrale brændstoffer og Carbon Capture (Aarhus Universitet)
- Danmark skal være klimaneutralt i 2050, hvilket indebærer skibstransportens udskiftning af fossile brændstoffer med CO2-neutrale brændstoffer. Mens implementering af disse teknologier har en åbenlys gevinst for at reducere udledning af CO2 til atmosfæren fra skibsindustrien, er de mulige afledte miljøeffekter ved en overgang til CO2-neutrale brændstoffer ikke belyst. Formålet med dette projekt er at indsamle og opsummere eksisterende viden om CO2-neutrale brændstoffer og disses miljøkemiske egenskaber, samt foretage en teoretisk miljørisikovurdering på det eksisterende datagrundlag for at identificere mulige utilsigtede miljøeffekter ved anvendelse CO2- neutrale brændstoffer.
Kilde: Velux Fonden
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.