
Partnerskabet bag Power-to-X-projektet ’Green Fuels for Denmark’, Ørsted, SAS, Københavns Lufthavne, A.P. Møller – Mærsk, DFDS og DSV, lyttede med da Mette Frederiksen i sin nytårstale øgede ambitionerne for grøn flytrafik i Danmark.
Bl.a. som følge af statministerens udmelding har samarbejdet besluttet har sig for at fremrykke dele deres projekt med henblik på at producere grønne brændstoffer til den tunge transport to år tidligere end hidtil planlagt. Det oplyser de i en pressemeddelelse.
Konkret har partnerskabet besluttet at fremrykke 100 MW af den oprindeligt planlagte anden fases 250 MW elektrolyse fra 2027 til 2025, samt at påbegynde fangst af bæredygtig CO2 i 2025.
- Folketinget og regeringen har skabt rigtig gode rammer for at realisere dette enorme potentiale gennem deres ambitiøse mål for udbygningen af havvind og opførslen af Power-to-X-anlæg. Statsministerens nylige udmelding om at accelerere den grønne omstilling af luftfarten har direkte ført til, at vi i partnerskabet nu vil finde en vej, der muliggør produktion af grøn jetbrændstof allerede i 2025. Det bliver en teknologisk udfordring, som vi i Green Fuels for Denmark er klar til at besvare, siger administrerende direktør i Ørsted.
’Green Fuels for Denmark’ kan potentielt levere grønne brændstoffer svarende til Danmarks samlede indenrigsforbrug af jetbrændstof i 2027, når den fulde anden fase på 250 MW er udbygget, og dermed indfri regeringens ambition om 100 pct. grøn indenrigsluftfart i 2030 tre år før tid.
Den fremskudte fase på 100 MW kan producere over 50.000 tons bæredygtige brændstoffer i 2025, hovedsageligt e-metanol til skibsfarten, men foranlediget af regeringens udmelding om at etablere mulighed for grøn luftfart allerede i 2025, vil partnerskabet undersøge, om dele af den forventede produktion af grønne brændstoffer til luftfarten fra ’Green Fuels for Denmark’ også kan fremrykkes til 2025.
På sigt er målet 1,3 GW
I den oprindelige vision for Green Fuels for Denmark var det planen at idriftsætte et elektrolyseanlæg med en kapacitet ca. 10 MW i 2023 og efterfølgende 250 MW i 2027 og 1,3 GW i 2030. Det er fortsat partnerskabets plan at udbygge den fulde anden fase af Green Fuels for Denmark på 250 MW i 2027.
Green Fuels for Denmarks endelige fase på 1,3 GW vil kunne levere grønne brændstoffer, primært jetbrændstof, der kan erstatte ca. 30 pct. af det samlede brændstofforbrug i Københavns Lufthavne, hvilket udover indenrigsruterne også vil indebære en betydelig grøn omstilling af udenrigsluftfarten
- Hvis vi skal nå de ambitiøse mål, kræver det, at man politisk også bakker økonomisk op om især den første produktion af bæredygtige flybrændstoffer, så vi kan komme i gang, uden at prisen på brændstoffet bliver for høj. Lykkes det, kan regeringens målsætninger blive et vigtigt startskud, der giver Danmark mulighed for at gå forrest – ikke kun på klimadagsordenen – men også i et potentielt erhvervseventyr, siger Thomas Woldbye, der er administrerende direktør i Københavns Lufthavne.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.