I dag kører millioner af lastbiler, busser og tog rundt i verden. Kun få af dem kører på brint. For i årtier har forskere ledt efter en katalysator, der dramatisk reducerer omkostningerne ved at fremstille brintbrændselsceller.
Sådan et fremskridt kan føre til en revolution af grøn strøm - alt fra bærbare computere til lokomotiver, der kører på et brændstof, hvis eneste biprodukt er vand. Ny forskning, der er ledet af forskere ved amerikanske University at Buffalo, tyder på, at forskere bevæger sig tættere på dette mål. Det skriver Videnskab.dk.
I et studie publiceret i Nature Energy beskriver forskere, hvordan jern kan kombineres med nitrogen og kulstof for at producere en katalysator, der er effektiv, holdbar og billig.
- Det her har været år undervejs, siger studiets hovedforfatter, Gang Wu, professor i kemisk og biologisk ingeniørvidenskab i en pressemeddelelse, og tilføjer:
- Vi mener, at det her er et væsentligt gennembrud, som i sidste ende vil hjælpe med at frigøre brintbrændselscellernes enorme potentiale.
Dansk forsker: Et grundigt studie
Jan Rossmeisl, professor og centerleder for Center for High Entropy Alloy Catalysis på Kemisk Institut ved Københavns Universitet, er enig.
- Det ser ud til at være et godt og grundigt arbejde. Katalysatoren er velkendt, mange har kigget på den, men ingen har lavet den så stabilt, at den kan holde til at være i syre. Så opdagelsen kan blive et alternativ til platin for dem, der vil lave brændselsceller, siger han, efter han har set på studiet for Videnskab.dk.
Brændselsceller fungerer som batterier, men de løber ikke tør for strøm eller skal genoplades. De producerer elektricitet og varme, så længe der tilføres brændstof – såsom brint.
De har længe pirret forskere og miljøforkæmpere, fordi brændselscellerne har lavere eller slet ingen emissioner sammenlignet med forbrændingsmotorer, der bliver drevet på olie eller gas.
Og brændselscellerne kan bruges i en bred vifte af applikationer og levere strøm til køretøjer, kraftværker, bygninger og andre systemer.
Dyre metaller nødvendige
Brændselscellerne kræver en katalysator, som forøger hastigheden på den kemiske proces, hvor brint og ilt bliver omdannet til vand.
I brintbrændselsceller bruger man lige nu platin, som der i øjeblikket ikke findes et alternativ til, fortæller Jan Rossmeisl. Men brændselsceller er ikke kommercialiseret i stor udstrækning, fordi de blandt andet kræver dyre katalysatorer, som fremskynder vigtige brændselscellereaktioner.
De bedste katalysatorer har været platingruppemetaller. Selvom disse metaller er effektive og holdbare, er de utroligt dyre, fordi de er ekstremt sjældne.
- Kigger man på nye biler, der kører med brændselsceller, bruger de omkring 25-50 gram platin, siger Jan Rossmeisl til Videnskab.dk.
Der bliver udvundet cirka 200 tons platin årligt i minerne. Ganger man det op, bliver 50 gram platin til fire millioner biler om året.
- Og det er kun, hvis man bruger alt platin fra minerne. Så der er en naturlig begrænsning. Det er langtfra nok.
På jagt efter alternativer
Derfor leder forskerne efter billigere alternativer. Et sådant alternativ har været jernbaserede katalysatorer. Jern er tiltalende, fordi der er rigeligt af det, og det er billigt.
Men jern klarer sig ikke så godt som platin, især fordi jern mangler holdbarheden til at modstå de stærkt ætsende og oxidative miljøer inde i brændselsceller.
For at overvinde denne barriere har forskerne bundet fire nitrogen-atomer til jernet, og det er der kommet en stærkt forbedret katalysator ud af, argumenterer forskerne.
Potentialet er altså tilsyneladende stort til at gøre brændselsceller - især brintbrændselsceller - meget mere overkommelige til kommercielt brug.
Derfor fortsætter forskerne med at undersøge, hvordan de kan forbedre katalysatoren yderligere. Vi skal dog ikke regne med, at katalysatoren bliver brugt til personbiler og dermed bliver en konkurrent til elbiler, men snarere lastbiler eller flyvemaskiner.
- Skal man have brændselscellebiler til at køre længere, laver man tanken større, og det koster ikke ret meget. Men skal du have en elbil til at køre længere, skal du gøre batterierne større, siger Jan Rossmeisl til Videnskab.dk og fortsætter:
- Hvorimod når du skal transportere store ting eller har noget, der kører hele tiden, er det økonomisk rentabelt at have brændselsceller fremfor batterier.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.