DCC & Shell Aviation Denmark, som er et joint venture mellem DCC Holding Danmark og Shells globale forretning for brændstof til luftfarten, har sammen taget et skridt mod at imødekomme en stigende efterspørgsel på ikke-fossilt flybrændstof i Danmark.
Sammen har de to virksomheder således etableret det første storskala SAF-lager på dansk grund, og søndag den 10. september leverede et tankskib en historisk stor mængde SAF til en tank på Oiltanking Copenhagen’s tanklager på Prøvestenen, som nu bliver afsættet for stabile forsyninger til aktørerne i dansk luftfart, oplyser partnerne i en pressemeddelelse.
Det nye lager skal imødekomme at flere flyselskaber allerede inden det nye EU-krav, som fra 2025 pålægger flyselskaber at flyve med en stigende andel af SAF, er begyndt at med iblanding på eget initiativ. Det har skabt en kraftigt stigende interesse og efterspørgsel på SAF.
- Vi har i et par år overvejet at etablere en egentlig dansk forsyningsbase for SAF i stor skala. Fra vi i 2021 indledte det første samarbejde med Sønderborg Lufthavn om SAF-forsyninger på indenrigsruten til København, er det gået stærkt. Siden er Billund Lufthavn kommet med og senest Københavns Lufthavn via den SAF-aftale, vi har indgået med Air Greenland, forklarer Sune Petersen, Head of Sustainability & Strategy i DCC & Shell Aviation Danmark.
Derfor tager man nu, sammen med Oiltanking Copenhagen, der ejer tankfaciliteterne på Prøvestenen, et nyt skridt i bestræbelserne på at styrke infrastrukturen og forsyningerne af SAF til det danske marked.
Nyt lager kan blive central del af energiforsyningen i regionen
Oiltanking Copenhagen’s tankanlæg på Prøvestenen er rørforbundet med landets største lufthavn. Ifølge Karl Henrik Dahl, administrerende direktør i Oiltanking Copenhagen, er tankanlægget sammen med havnefaciliteterne på Prøvestenen, som drives af Copenhagen Malmø Port, helt afgørende for flytrafikken til og fra København. Samtidig giver den store kapacitet og koblingen til hele energiinfrastrukturen Prøvestenen en central rolle i skiftet væk fra fossile brændstoffer, der allerede er i gang.
- Etableringen af et stort SAF-lager, der er direkte forbundet til Københavns Lufthavn, er et godt eksempel på, at Danmark allerede har en velfungerende infrastruktur, der også understøtter luftfartens behov for nye typer af brændstof. Inden for en kort årrække skal vi herhjemme kunne håndtere store mængder af forskellige typer flydende brændstoffer, som for eksempel PtX-baseret brændstof. Her udgør vores infrastruktur på Prøvestenen et solidt og skalerbart udgangspunkt for, at vi kan garantere stabile energiforsyninger på tværs af landet, gennem hele energiomstillingen, siger Karl Henrik Dahl.
Ifølge Sune Petersen viser de seneste investeringer i at styrke adgangen til SAF herhjemme, hvordan gradvist mere bæredygtige flybrændstoffer lettest opnår den udbredelse, som både industrien og politikere ønsker.
- Skal vi effektivt og billigt understøtte en mere bæredygtig luftfart, kræver det, at vi kan håndtere SAF-leverancer i meget stor skala. Det gør vi optimalt ved at udnytte den eksisterende infrastruktur. Så vi skal væk fra billedet af, at vi hælder ’grønt’ brændstof i hvert enkelt fly på en given rute. Det handler om massebalance, hvor flyselskabernes køb af SAF indgår i den samlede brændstofforsyning og gradvist fortrænger fossil jetfuel. Det gælder uanset, om det er SAF lavet på bioaffald eller PtX-baseret SAF, som kan blive lavet i langt større mængder og endnu mere bæredygtigt med bl.a. vedvarende strøm fra vindmøller eller solenergi og biogen CO2, siger Sune Petersen.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.