DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Politisk leder Lars Løkke Rasmussen og Moderaterne præsenterede onsdag partiets klimapolitik.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Moderaterne foreslår afgift på 80 kr. per flyvning: Pengene skal gå til udvikling af grønt brændstof

I et klimaudspil foreslår Lars Løkkes parti, at der skal afgift på flyvninger og på CO2-forbrug i landbruget.
26. OKT 2022 15.35
Klima
Politik
Power-to-X

Moderaterne foreslår, at der indføres en afgift på gennemsnitligt 80 kr. på flyrejser. Det siger politisk leder Lars Løkke Rasmussen, der onsdag i Kødbyen i København præsenterer partiets klimapolitik.

Partiet ønsker en differentieret model, så kortere nationale flyvninger er billigere end længere internationale flyvninger, men har opgivet den gennemsnitlige pris for afgiften.

- Verdens klimaudfordringer er en grundpræmis, og den grønne omstilling er en tvungen opgave i vor tid, står der i udspillet. Den skal indtænkes i alle vores handlinger, og vi skal være parate til at tage de nødvendige konsekvenser.

Danmark er sammen med Cypern, Irland og Malta blandt de sidste lande i Europa, der ikke har indført en afgift på flyrejser. Alle Danmarks nabolande har passagerafgifter. Lars Løkke kalder det "en ny standard", at lande skal have en flyafgift.

Moderaterne har kigget mod Sverige, Norge og Tyskland for at finde sit bud på de omkring 80 kr.

- Hvis du har en fuldstændig afvigende høj flyafgift, så svækker du Københavns lufthavns konkurrenceevne, siger Lars Løkke.

Han er dog "åben for diskussion" om, hvor meget afgiften præcis skal ende på. Det kan også være 75 kr. eller 82 kr., nævner han.

Regeringen har foreslået en afgift på 13 kr., som fra 2025 skal gælde på rejser fra alle danske lufthavne. Blå blok er imod en afgift. Regeringen har hidtil været tilbageholdende med afgifter, men præsenterede forslaget i september.

Overskud skal støtte energiovervågning og grønne brændstoffer

Moderaternes forslag ventes give statskassen én milliard kroner.

Partiet foreslår, at halvdelen af pengene fra afgiften bliver tilbageført til borgerne til eksempelvis støtte til "energiovervågning" i private husstande. Den anden halvdel bør gå til videreudvikling af grønt brændstof og grøn luftfart. Lars Løkke anerkender også, at partiets bud på en flyafgift kan være adfærdsregulerende.

- Det er klart, at når man kommer 80 kr. på, så melder der sig en eftertanke. Men vi er ikke på det hold, der vil forbyde flyvninger. Flyvninger er kommet for at blive, og jeg tror også, vi får mere af det.

- Men ligesom alle mulige andre transportformer er der brug for, at det bliver grønt, siger partilederen.

I klimaudspillet står der også, at partiet går ind for en CO2-afgift på landbrug, hvilket også har fyldt meget i debatten under valgkampen.

Desuden bakker partiet op om den danske klimalov og den grønne skattereform. Da Løkke var medlem af Venstre, gik han ikke ind for en CO2-afgift på landbrug.


/ritzau/
 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//havenergi/artikel/moderaterne-foreslaar-afgift-paa-80-kr-per-flyvning-pengene-skal-gaa-til-udvikling-af-groent-braendstof

GDPR