Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vidste allerede i midten af januar – mens afgørende politiske forhandlinger om brintrøret var undervejs – at det milliarddyre prestigeprojekt med 90 pct. sandsynlighed ville blive forsinket.
Men den oplysning nåede aldrig frem til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.
Det bekræfter ministeriet i en mail til erhvervsmediet Energy Supply.
- Ministeriet har ikke kunnet validere Energinets estimat, og det er ikke videresendt til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, skriver ministeriet.
Allerede i midten af januar oversendte det statsejede selskab Energinet, der står for projektet, en risikovurdering af tidsplanen til ministeriet. Det bekræfter Energinet også.
Risikovurderingen indeholdt viden om, at brintrøret med 90 pct. sandsynlighed ikke kunne stå klar senest i december 2030.
Men den 6. februar - uger efter at ministeriet modtog risikotallene - gik et bredt politisk flertal ud med milliardstor statsstøtte og en ny politisk aftale om at færdiggøre den danske brintforbindelse mellem Esbjerg og Tyskland inden december 2030.
Ifølge ministeriet blev "risikoen for forsinkelser flaget tydeligt for ordførerne igennem hele forhandlingsforløbet".
En luftig formulering
Selvom Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet "ikke har kunnet validere Energinets estimat" tilbage i januar, har ministeren i begyndelsen af september godkendt en endelig investeringsplan for projektet, der indeholdt et helt identisk estimat. Både ministeriet og Energinet bekræfter over for Energy Supply, at man ikke har ændret i risikotallene siden januar.
Professor ved Aalborg Universitet og ekspert i forvaltningsret, Sten Bønsing, kalder ministeriets formulering luftig.
- Jeg er ikke sikker på, at det lever op til kravene, at man omsætter oplysningen til et mere luftigt begreb, når man rent faktisk har et ret præcist bud, siger han.
- Ministeriet skal sørge for at levere så godt et oplysningsgrundlag som muligt, og som man med rimelighed kan forudsætte eller forvente. Der kunne jeg tænke, at folketingsmedlemmerne ikke ville mene, at det er rimeligt at omsætte en risiko på 90 pct. til en betydelig risiko, uddyber han.
Han mener samtidig, at sagen er af en karakter, der kan udløse en næse til ministeren.
- Det her ville typisk være noget, man giver en næse for, set ud fra praksis i de sager, der har været gennem de seneste 10-15 år, siger Sten Bønsing.
Det blev dog beskrevet i den politiske aftale fra februar, at tidsplanen for brintrøret var risikabel.
"Aftalepartierne noterer sig, at der er tale om en meget stram tidsplan med betydelig risiko for forsinkelse", lød det i aftaleteksten.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.