
Mærsk fortsætter arbejdet med at forny selskabets flåde og vil nu udskifte mellem 50 og 60 skibe. Det skriver Mærsk i en pressemeddelelse onsdag. Mærsk vil delvist købe og delvist leje de nye skibe, som får en samlet kapacitet på 800.000 containere på tyve fod.
Skibene vil være af forskellig størrelse og vil alle være såkaldte dual-fuel-skibe, der kan sejle på to slags brændstof. Det betyder, at skibene kan sejle på både grønne brændstoffer og fossile brændsler.
- Ved at diversificere vores flåde og brændstofmuligheder får vi fleksibiliteten, viden og erfaring til at tage højde for en fremtid med flere brændstofveje. Vi takker vores partnere for at arbejde sammen med os for at flytte industrien videre mod at muliggøre en fremtid med dekarboniseret havtransport, siger Ahmed Hassan, som er Head of Asset Strategy & Strategic Partnerships hos Maersk
Ifølge Mærsk kommer nogle af skibene til at kunne sejle på metanol, mens andre kommer til at kunne sejle på flydende naturgas også kaldet LNG.
"Mens grøn methanol sandsynligvis vil blive den mest konkurrencedygtige og skalerbare vej til dekarbonisering på kort sigt, forudser Maersk også en multibrændstoffremtid for industrien, som inkluderer flydende biomethan," lyder det i meddelelsen.
Den nøjagtige fordeling mellem fremdriftsformerne er ikke endeligt besluttet, lyder det. Det afhænger af lovgivning og forsyning af grønne brændsler. Når skibene er leveret, vil omkring 25 pct. af Mærsks flåde være dual-fuel-skibe, meddeler Mærsk.
Har ændret holdning til LNG
Shippingbranchen udleder store mængder CO2, og med højere krav fra kunder i forbindelse med den grønne omstilling står branchen over for en udfordring. Det er nemlig svært at skaffe nok grønne brændsler.
I september fik Mærsk leveret verdens første metanoldrevne containerskib. Skibet blev navngivet "Laura Mærsk" af formanden for EU-Kommissionen, Ursula von der Leyen.
Kort efter annoncerede Mærsk, at koncernen havde indgået en aftale med den kinesiske udvikler Goldwind om levering af grøn metanol. Goldwind har forpligtet sig til at levere 500.000 ton metanol årligt fra 2026.
Ifølge ShippingWatch har Mærsk tidligere afvist at bruge flydende naturgas, fordi brændstoffet kun reducerer CO2-udslippet med omkring en femtedel.
- Vi vil ikke tillade os selv at brænde fossile brændsler af, som for eksempel LNG, og så opveje for emissionerne ved at købe kvoter i eksempelvis skovrejsningsprojekter, lød det ifølge mediet fra Mærsk, da rederiet skød sin 2050-klimaplan i gang i 2019.
Mærsk har et mål om at være CO2-neutrale i 2040.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.