
En ny form for metanol kan være en løsning på at erstatte de fossile brændstoffer. Metanol er betegnelsen for træsprit. Men det bruges i produktionen af mange hverdagsting som plastik og lim. Der laves 100 millioner tons metanol om året på verdensplan. Og i den proces sendes store mængder CO2 ud i atmosfæren.
Det vil det danske firma European Energy i samarbejde med Mitsui & Co. lave om på. Tirsdag åbner verdens største kommercielle e-metanolanlæg i Kassø i Aabenraa Kommune. Anlægget skal fremstille en grønnere og mere klimavenlig form for metanol.
- Vi kan reducere CO2-udslippet med op til 97 pct. sammenlignet med den normale fremstilling af metanol i dag, der laves på baggrund af olie eller gas, siger Emil Vikjær-Andresen, som er EVP og Head for Power-to-X i European Energy.
På det nyåbnede anlæg bruges vedvarende energi til at spalte vand og brint. Dernæst tilføjes der CO2 eller kulstof til brinten. Det giver i sidste ende metanol, der fungerer som et brændstof.
- Hvis den energi, man fra begyndelsen af processen bruger, er grøn, bliver produktet i sidste ende grønt, siger Emil Vikjær-Andresen.
Denne form for energi er ifølge European Energy anderledes end andre former for grøn energi, fordi den kan bruges til transportmidler, der ikke kan fungere på el.
- Man kan ikke sætte strøm til eksempelvis et containerskib. Det skal sejle verden rundt, og derfor ville det være lastet med batterier i et omfang, som gør, at der ikke ville være plads til den last, skibet faktisk skal transportere rundt, siger Emil Vikjær-Andresen.
Det grønnere metanol kan bruges i flere sammenhænge.
- Man kan blande det med benzin og dermed gøre benzin en smule grønnere, end det er i dag, siger han.
Kontrakter med flere store virksomheder
Indtil videre har Mærsk, Novo Nordisk og Lego investeret i brændstof fra det nye e-metanolanlæg ved Aabenraa.
- Mærsk vil bruge det til sine containerskibe. Lego og Novo Nordisk skal bruge det til at producere noget af den plastik, de bruger, siger Emil Vikjær-Andresen.
Mærsk anser investeringen i den nye form for brændstof som en ny epoke.
- Det er en milepæl i vores globale indsats for at finde alternative brændstoffer til vores skibe, at vi nu kan modtage den første e-metanol fra Kassø, siger Morten Bo Christiansen, som er chef for energiomstilling i Mærsk, i et skriftligt svar til Ritzau og supplerer:
- Vi skal først og fremmest bruge metanolen til skibet Laura Mærsk, der i 2023 blev søsat som verdens første containerskib med dual-fuel-metanol-motor.
- Fremtiden for skibsfart består af flere forskellige brændstoftyper, herunder e-metanol, der spiller en rolle i at nå branchens ambition om nettonul drivhusgasudledninger.
Danmark er frontløber
Danmark er ifølge Emil Vikjær-Andresen langt fremme, hvad angår grøn teknologi. Men det er også forbundet med udfordringer.
- Vi bruger den her CO2 og blander med brint. Lige nu støtter staten, at man putter CO2 ned i jorden - det har man tildelt 28 milliarder kroner. Og når man gør det, bliver markedet svært for os, der skal ud at købe CO2 for at lave et produkt ud af det, siger han og tilføjer:
- Så vi oplever ikke den store politiske velvilje.
En anden udfordring ved den form for grøn energi, der produceres ved Kassø i Aabenraa, er, at den er dyrere end meget andet energi.
- E-metanol er to til tre gange dyrere end kul- eller naturgas. Det betyder, at der er nogle, som skal betale en grøn præmie for at bruge et produkt, som stort set er CO2-neutralt, frem for noget der er lavet på gas eller kul, siger Emil Vikjær-Andresen.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.