DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Vindmøllevinger gennemgår et konstant slid, når vingerne kører nogle gange med hastigheder over 300 km i timen. (Arkivfoto.)
Marius Renner/Ritzau Scanpix

Innovationsprojekt viser stor besparelse på operatørtiden på vingetest

Med afsæt i kunstig intelligens og billedgenkendelse har forskere og virksomheder fra Danmark optimeret arbejdet med test af slid på vindmøllevinger.
7. MAR 2023 10.40
Offshore
Onshore
Produktion
Research & Development

Vindmøllevinger snurrer ved hastigheder på op til 320 km/t. Ved de hastigheder bliver regndråber og støvpartikler til projektiler, og derfor har forkanterne af vindmøllevingerne ofte brug for at blive serviceret, og det tager til for operatører. 

Med en Rain Erosion Tester kan levetiden for vindmøllevinger forudsiges, men: Store dele af de data, som testeren indsamler, bliver aldrig benyttet, da det er en meget tidskrævende proces at analysere data.

Den proces vil innovationsprojektet Requim noget ved, oplyser Energy Cluster Denmark, som faciliterer projektet, i en pressemeddelelse.

- Som tommelfingerregel siger vi, at ti timers test kræver en times analyse efterfølgende, siger Jesper Dal Hasager, Technical Product Manager i R&D Test Systems A/S, som er problemejer i innovationsprojektet og sammen med DTU Vind og Energisystemer og Wind Power Lab løser udfordringen.

AI kigger med og sparer tid

Gennem en innovativ AI-løsning vil ingeniørerne være i stand til at reducere mængden af tid brugt på manuelt at analysere testresultaterne.

- Det primære formål med projektet har været AI-modellen, som betyder, at dem, der arbejder med erosionstest, kan spare 50-75 procent af tiden. Derved kan man flytte brainpower til andre opgaver,  siger Jesper Dal Hasager.

Charlotte Bay Hasager fra DTU Vind og Energisystemer ser værdi i at etablere et kunstigt testmiljø, der minder om de faktiske forhold offshore.

- Normalt bruger man sine øjne: Her er en skade. Det er en lidt kedelig proces at sidde og kigge på processen manuelt. Det nye er, at man bruger billedgenkendelse og en algoritme i en computer til at finde skaderne. Hvornår sker skaderne? Hvornår er der et hul i coatingen? Det er en snedigere måde at gøre det på, siger hun.

På niveau med ekspert

Det nye AI-redskab kan påpege, hvor skaden er sket. Maskinen er trænet til at genkende fejl, og er i tests på niveau med specialister.

- Vi har set på en ekspert, der er vant til at finde fejl manuelt, og målt hans fejlfinding med algoritmens resultater. De er ret identiske, siger Charlotte Bay Hasager.

Anders Røpke, CEO i Wind Power LAB, er ligeledes begejstret for et vellykket udkomme af innovationsprojektet:

- Det har været en rigtig god læring for os alle sammen, og jeg forventer, at AI-analyser bliver fundamentet for gode datastrukturer fremover. Det fjerner en masse spildtid, siger han.

For Anders Røpke er det fortsat mange udviklingspotentialer at kigge ind i.

- Vi kan også bruge produktet indenfor aviation, og skaleringsmulighederne er derfor ret store. Vi håber på, at det bliver til et EUDP-projekt med de samme partnere fremover, siger han.

amp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//vindkraft/artikel/innovationsprojekt-viser-stor-besparelse-paa-operatoertiden-paa-vingetest

GDPR