
Omstillingen af skibsfarten til CO2-frie brændstoffer er en enorm opgave. På kort tid skal der opbygges en helt ny forsyningskæde for grønne brændstoffer, som kræver store investeringer og risikovillighed. Det skriver Green Power Denmark.
Samtidig skal produktionen af vedvarende energi øges markant, og skibe samt havne skal tilpasses de nye brændstoffer.
- Den fossile industri har haft årtier til at udvikle sig og blive mere effektiv. Vi prøver at udvikle og opskalere ny teknologi på rekordtid, siger Jessica Olson, chef for Global Affairs, Americas i Topsøe, som deltog i en debat om grøn skibsfart på COP29.
En stor udfordring er, at fossil energi stadig er billig, hvilket gør grønne brændstoffer mindre konkurrencedygtige. Derfor arbejder den Internationale Maritime Organisation (IMO) på en global prismekanisme, som kan gøre det dyrere at bruge fossil energi.
- Det vil blive den første globale, bindende prismekanisme for en hel sektor, siger Roel Hoenders, chef for luftforurening og energieffektivitet i IMO, som håber, at mekanismen kan træde i kraft i 2027.
jel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.