DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Med aftalen om flyafgift skal en indenrigsflyrute mellem København og Aalborg flyve på grønne brændstoffer i 2025. (Arkivfoto.)
Jakob Arnholtz/Biofoto/Ritzau Scanpix

Green Power Denmark skuffet over aftale om flyafgift:
"Fritureflyvning" skal være midlertidig løsning

Ifølge aftalen om flyafgiften mellem regeringen, SF og Enhedslisten kommer den første grønne indenrigsrute i 2025 til at flyve på blandt andet brugt fritureolie. Det bør blive en midlertidig løsning, mener erhvervsorganisationen.
15. DEC 2023 14.15
Politik
Power-to-X
Transport

De globale klimamål, som senest er blevet bekræftet på COP28, kræver, at vi kommer til at flyve på grønne brændstoffer. Derfor er det godt, at regeringen, SF og Enhedslisten nu indleder den rejse.

- Luftfartsbranchen ønsker at blive en del af den grønne omstilling. Og vi har længe efterspurgt en afgift, som kan dække merudgiften ved de grønne brændstoffer. Nu kan vi komme i gang, siger Jan Hylleberg, viceadm. direktør i Green Power Denmark, i en pressemeddelelse.

Ifølge aftalen skal én indenrigsflyrute flyve på grønne brændstoffer i 2025, mens hele den danske indenrigsluftfart skal være grøn i 2030.

Green Power Denmark frygter, at en del af pengene fra flyafgiften bliver fejlinvesteret. De fly, som skal betjene den ene, dedikerede grønne indenrigsrute i 2025, kommer nemlig til at flyve på brugt fritureolie og såkaldte andengenerations biobrændstoffer, da produktionen af grønne brændstoffer gennem Power-to-X ikke vil være oppe at køre allerede om et år.

- Vi risikerer at blive ført lige ind i en klimamæssig blindgyde. Fritureflyveren skal meget hurtigt erstattes af fly, som flyver på brændstoffer produceret af grøn strøm. Det er den eneste løsning, som skaber værdi for klimaet og det danske samfund, siger Jan Hylleberg.

Rammerne for PtX skal på plads

I Danmark har vi alle muligheder for at gå foran og drive udviklingen, så det bliver mere klimavenligt at flyve, mener Green Power Denmark, som dog peger på en udfordring.

Rammerne for PtX skal på plads. Brændstoffer produceret gennem Power-to-X vil blive dyrere i begyndelsen. Derfor er det nødvendigt, at politikerne prioriterer produktionen af brændstofferne og sender pengene i retning af Power-to-X-brændstofferne, lyder det fra Jan Hylleberg.

- Det er stadig muligt, at alle indenrigsfly – og en del fly til udlandet – kan flyve på grønne brændstoffer i 2030. Men det kræver, at pengene fra flyafgiften bliver brugt rigtigt, så vi kan få sat gang i en industriel produktion i stor skala af disse brændstoffer, siger han. 

amp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//ptx/artikel/fritureflyvning-skal-vaere-midlertidig-loesning

GDPR