
Besætningen på Esvagt Cantana har modtaget en særlig anerkendelse fra Den Internationale Søfartsorganisation, IMO for deres handlinger, da et 19-årig besætningsmedlem på skibet i april 2020 faldt om med et hjertestop, mens skibet var til havs i Nordsøen.
Det 19-årige besætningsmedlem, Asbjørn Morell overlevede efter en ihærdig indsats af besætningen. Besætningen gav således Asbjørn hjertemassage i mere end halvanden time. Under redningsaktionen havde skibets kaptajn ellers fået at vide fra læger på land, at de ligeså godt kunne opgive deres forehavende, da der intet håb var.
Det lykkedes dog alligevel til sidst at få gang i Asbjørn Morells hjerte, og den indsats er besætningen altså nu blevet hædret for.
- Besætningen på Esvagt Cantana kan ikke roses nok for deres heltegerning. Det gør mig meget stolt at have den slags mennesker ansat, og jeg synes det er fuldt fortjent, at de også får en anerkendelse fra IMO, siger Peter Lytzen, CEO i Esvagt.
Også danske Maersk Tankers' skib Maersk Etienne har modtaget en særlig anerkendelse fra IMO. Prisen er givet for at have reddet og hjulpet 27 migranter i havsnød i Middelhavet og efterfølgende have håndteret situationen i 38 dage, hvor de befandt sig ombord på skibet, på grund af uenighed om, hvem der skulle tage ansvar for dem.
- Begge besætninger har været med til at forhindre tragedier til søs, og de er beviserne på, at søfolk er gjort af et særligt stof. Stort tillykke med anerkendelse fra IMO, det er fuldt fortjent, siger Anne Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
Tidligere i år hædrede Danske Rederier selv besætningerne på Maersk Etienne og Esvagt Cantana ved at give dem organisationens egen Søfartspris.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.