DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS

Danske Havne: Regelrytteri bremser for havvind

Brancheorganisationen Danske Havne er begejstrede for regeringens nye planer om at sætte turbo på opførelsen af danske havvindmølleparker.
13. JUN 2022 14.59

Regeringens udspil er en rigtig god start, men der skal fart på, således kan brancheorganisationen Danske Havnes holdning til regeringens udspil til nye havvindambitioner på Danmarks vegne beskrives.  Organisationen minder i samme ombæring om, at det kræver sanering af tidsrammer og regler for at det kan lykkes - en taskforce kan være løsninge

- Vi er altid begejstrede for regeringens tårnhøje ambitionsniveau, når det gælder den grønne omstilling, siger Tine Kirk, direktør i brancheorganisationen Danske Havne i en pressemeddelelse.

- Vi er dog nervøse for, at alle de gode intentioner med energiøer, Nordsøerklæringer og nu turbo på flere Gigawatt dansk havvind, som regeringen lancerede søndag aften, forbliver intentioner. For der skal ryddes op i den tid, det tager at få diverse myndigheds-godkendelser. Jeg kan se, at klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen ér opmærksom på, at der skal "sættes turbo på", som det udtrykkes. Jeg beder blot om, at han også er opmærksom på, at det ikke bare er den tid, det tager myndighederne at godkende nye havvindmølleparker, der skal forkortes med flere år, men også de nødvendige forandringer, der skal ske i havnene.

Hun peger på, at både havnenes bassiner og sejlrenderne dertil skal uddybes, og der skal skaffes mere plads i havnenes bagland. Uddybninger og plads er helt nødvendige forudsætninger for, at skibe med de stadigt større havvindmølle-elementer kan lægge til og sejle fra danske havne. Uddybningerne fordi skibe stikker stadigt dybere med de tungere elementer ombord, pladsen fordi elementerne til havvindmøllene foruden tungere bliver længere og større.

Vi ser ind i, at om kort tid produceres f.eks. på Odense Havn monopiles på op til 120 meter med en diameter på 15 meter. Det kræver plads bag havnenes kajer, både til produktions- og lagringsfaciliteter.

Havnene er centrale i hele processen, fordi der skal produceres og udskibes elementer til havvindmølleparkerne. Men serviceringen sker af indlysende årsager også til søs, så en række havne er beskæftigede som servicehavne for mandskab, der både varetager vedligehold og sikkerhed i parkerne på havet.

Nedsæt en hurtig og kyndig taskforce

- Der kan være en tendens til at overse havnene lidt i hele den her hektiske politiske proces, siger Tine Kirk.

- Vi så det med Nordsøerklæringen i Esbjerg, hvor EU-kommissionens formand rigtigt slog på, at godkendelses-processerne for vindmøller, der ofte kan tage syv-otte år, skal nedbringes til et-to år. En konsekvensbeslutning af det er, at hastigheden, bureaukratiet, om man vil, med at få godkendt uddybninger og havneudvidelser af offshore-havne også nedbringes tilsvarende. Det er politikerne nødttil at prioritere.

'Ellers står vi med en godkendt havvindmøllepark, der forsinkes fordi havnene ikke kan levere. I værste fald klares opgaverne så fra udenlandske havne, som ministeren også peger på, med tab af danske arbejdspladser og vækst til følge. Og det vil ganske enkelt være for dumt, siger Tine Kirk.

Derfor foreslår Tine Kirk en hurtigarbejdende taskforce, der skal bistå regeringen med at finde de sten, knaster og bureaukratiske uhensigtsmæssigheder, der spænder ben for processen. Taskforcen kan efter Danske Havnes mening stykkes sammen af sagkyndige, der arbejder med de her udfordringer til hverdag, i havnene, søfarten, kommunerne og i den samlede offshore-vindindustri.

cgt

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//vindkraft/artikel/danske-havne-regelrytteri-bremser-for-havvind

GDPR