
Brintbranchen tager godt imod, at regeringen nu tager reelle initiativer til at gøre luftfarten mere grøn, men understreger, at det er ikke ligegyldigt, hvilken vej Danmark vælger hen til en ny og grønnere luftfart.
Branchen advarer således mod kortsigtede biobaserede løsninger og opfordrer til, at Danmark allerede nu går i gang med at stimulere udviklingen af en sikker forsyningskæde og robust brintinfrastruktur til levering af brintbaseret jetfuel, SAF (sustainable aviation fuels). Og på længere sigt også de rene brintfly, som bl.a. Airbus har under udvikling.
- Det er godt, at der nu endelig kommer reel handling på luftfartsområdet. Der er mange gode elementer i udspillet, men vi har brug for, at regeringen skaber incitamenter til, at grønne brintbaserede brændsler kan anvendes i luftfarten. Det er den eneste reelle vej til en grøn og skalerbar løsning, der langsigtet kan gøre alle flyvninger grønne, siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i en pressemeddelelse. Han fortsætter:
- Derfor bør det annoncerede udbud indrettes, så vi ikke ender i kortsigtede bioløsninger, fx ved at elektrofuels får multiplier eller en ekstra bonus. Alternativt risikerer vi ikke kun dårligere løsninger for luftfarten, men vi misser også en helt oplagt mulighed for at bruge udbuddet som en løftestang til at booste den danske produktion af brændstoffer baseret på vind og sol.
Brintbranchen glæder sig over, at regeringen også vil reservere 1,5 mia. kr. i støtte til grøn luftfart i årene 2027-2033. Det er vigtigt, men Brintbranchen opfordrer til, at hele provenuet fra den kommende flyafgift investeres i den grønne omstilling frem for også at finansiere andre formål.
- Når vi producerer elektrofuels, skal vi bruge både grøn brint og grøn CO2. For at opfylde ambitionerne om grønne flybrændstoffer har vi brug for en national plan for, hvordan vi sikrer adgang til den nødvendige karbon, for her har vi aktuelt en massiv udfordring, hvor fokus alene har været rettet mod CCS. Vi er nødt til at indtænke alle dele af værdikæden, hvis grøn luftfart reelt skal blive til noget. Regeringens udspil kan være en god start på det, der potentielt kan løfte en fossiltung sektor, der er notorisk svært at omstille.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.