DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Solenergi
DK PtX
DK Innovation
DK CCS
Hvis det står til Oliver Zipse, topchef hos BMW, så skal EU droppe forbuddet mod salg af biler med forbrændingsmotorer fra 2035. - Foto: Benoit Tessier/Reuters

BMW vil sælge benzinbiler i EU efter 2035

Det er alt for tidligt at stoppe salg af benzin- og dieselbiler i EU i 2035, siger BMW's topchef.
16. OKT 2024 10.01
Brint
Energi
Erhverv
EU
Olie
Transport

BMW's øverste chef opfordrer EU til at tillade benzin- og dieselbiler i længere tid end planlagt. Overgangen fra forbrændingsmotorer til elbiler og brintbiler går slet ikke så hurtigt, at det er forsvarligt at lukke for salg af benzin- og dieselbiler i EU-landene om godt 10 år, mener BMW-chefen, der hedder Oliver Zipse.

EU-landene og EU-Parlamentet er enige at udfase benzin- og dieselbiler, så de ikke længere sælges i EU fra 2035. Det er en trussel mod bilindustrien i EU, siger chefen for den store tyske bilproducent. Fristen frem til 2035 er "ikke længere realistisk", siger han ifølge avisen The Guardian, der også mener, at hans udtalelser vil "udløse alarm i Bruxelles".

- Forbuddet kan også true Europas bilindustri i dets hjerte, tilføjer han.

Politikerne bør arbejde med at etablere en ramme for, hvordan der kommer fremskridt og velstand, siger han. De skal ikke blokere for teknologier, der er succesfulde.

Generelt er efterspørgslen efter elbiler i Europa ikke så høj som i Danmark. Zipse mener, at det er et markedsproblem, der ikke kan løses med kortsigtede offentlige tilskud. Offentlige tilskud til elbiler er kun med til at bringe ubalance i markedet, mener han.

Der, hvor staten efter Zipses mening kan sætte ind, er ved at etablere ladestandere til elbiler og brintbiler. Oliver Zipse påpeger, at store udenlandske markeder som USA og Kina vil tillade benzin- og dieselbiler efter 2035. Han påpeger også, at intet EU-land er i nærheden af kun at køre med elbiler.


/ritzau/dpa
 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.doi.dk//solenergi/artikel/bmw-vil-saelge-benzinbiler-i-eu-efter-2035

GDPR