
Uddannelsen var nøje udvalgt, da Mads Ambrosen Petersen i september 2022 som 17-årig valgte at komme i lære som skibsmontør hos Thyborøn Skibs og Motor. Inden da havde han arbejdet tre måneder som arbejdsdreng.
- Jeg kunne ikke finde ud af, om jeg skulle være smed eller mekaniker. Her er både smedearbejde og reparationer af motorer foruden arbejde med hydraulik, fortæller den nu 19-årige tredjeårslærling Mads Ambrosen Petersen.
Uddannelsen er kendt for at uddanne svende, der kan lidt af det hele i en tid, hvor der er rift om faguddannede – også på grund af den grønne omstilling. Selv i den elektriske retning er det værdifulde kompetencer, selvom Mads ikke synes, det er noget specielt.
- Der er lidt med fx at skifte et relæ, forklarer han.
Mads Ambrosen Petersen kommer fra Lemvig, der ligger knap 25 km væk. Interessen for det håndværksmæssige kommer på en måde lidt hjemmefra.
- Min onkel er uddannet automekaniker, og min far er uddannet landmand, men han arbejder på en boreplatform nu. Og jeg havde ældre kammerater, der var i gang med uddannelsen, inden jeg begyndte på den, siger han og fortæller om en anden erfaring:
- Jeg var allerede med til at renovere biler sammen med kammerater, før jeg kom i lære.
Interessen har slet ikke ændret sig, siden han blev lærling.
- Jeg er meget interesseret i at lave reparationer, arbejde med motorer og få noget til at køre igen.
Turen fra Lemvig foregår ikke overraskende i egen bil, og indtil han fik kørekort, kørte han med andre lærlinge eller tog toget til Thyborøn.
Arbejdet er også en hobby
Det er mest arbejde i den maritime industri, eksempelvis på fiskerfartøjer, som Mads beskæftiger sig med.
- Det er mest dieselmotorer, men også benzinmotorer, selvom det er sjældnere. Det kunne også være arbejde på et spil på et fiskerifartøj, siger han og peger på et skib, der ligger lige udenfor vinduet.
Men den grønne omstilling og sejladsen til offshore-vindmølleparker hører også med.
- Vi laver også vedligeholdelsesarbejde på CTV’er. Der er andre regler, og de er hurtigere og meget kraftfulde, forklarer Mads Ambrosen Petersen om de såkaldte crew transport vessels (CTV’er), der transporterer vindmølleteknikere til havmølleparkerne.
Sammenholdet er også en stor del af lærlingelivet, og Thyborøn Skibs og Motor har ikke færre end 13 lærlinge.
- Jeg ses tit med de andre lærlinge og svendene i fritiden. Vi skruer lidt på crossere, biler og sådan, og vi ses også for at gå i byen sammen, fortæller Mads Ambrosen Petersen.
Skoleopholdene er en fast del af uddannelsen til skibsmontør, og Thyborøn Skibs og Motor bruger Rybners Tekniske Skole i Esbjerg. Det er så langt fra Lemvig, at der er skolehjem til lærlingene, der kommer langvejs fra.
- Der er udfordringer på skolen, og det er ikke en gammeldags skole, for der er fysisk læring i stedet for bare at læse og skrive om det. Der er ti gamle motorer, og fx laver vi specialværktøj til at bruge på motorerne, fortæller Mads.
Hvordan fremtiden kommer til at se ud, når læretiden er overstået, har han allerede en klar idé om.
- Jeg er glad for det, jeg laver her nu, og jeg har tænkt mig at blive her, fortæller Mads Ambrosen Petersen.
I regn og hagl
Dorthe Elisabeth Werner er bogholder og ansvarlig for lærlingene hos Thyborøn Skibs og Motor. Hun har set det før – at det er populært at blive efter endt lærlingetid, dog med nogle undtagelser.
- Der er nogle stykker, der har læst til maskinmestre, efter de er blevet færdige, forklarer hun.
Der er kun én ting, som Mads Ambrosen Petersen ikke synes er super ved sit arbejde.
- Det er træls at arbejde udenfor, når det regner og hagler, siger han med et smil.
DOI.dk følger skibsmontør-lærlingen Mads Ambrosen Petersen fra Thyborøn Skibs og Motor videre, når han er på skoleophold på Rybners Tekniske Skole i Esbjerg i foråret 2025 – og når han er tilbage for at få sit svendebrev i maj 2026.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.