
Maersk Supply Service udviste "grov uagtsomhed", da man brød de danske regler for sikker havsejlads, da to supplyskibe gik til bunds i december 2016, lyder politiets afgørelse.
Tilbage i 2016 fragtede Maersk Supply Serive to skrottede supplyskibe, Mærsk Searcher og Mærsk Shipper, ved hjælp af et dobbeltslæb fra Maersk Battler.
De to skrottede skibe gik dog til bunds under fragtningen ud for Frankrigs kyst. En havarirapport gennemgik dobbeltforliset i 207, men nu har politiet også kommet med deres konklusion.
Politiet kritiserer blandt andet Maersk Supply Services brug af dobbeltslæbs-metoden, for at bruge for gamle og for små fendere, for ikke at have handlet, da fenderne forsvandt, eller for ikke at have handlet, da de franske myndigheder fik oplysninger om, at de to skibe havde fået skader, ligesom man ikke handlede i forbindelse med vejrskiftet.
Alt i alt mener politiet, at Maersk Supply Service har udvist "grov uagtsomhed" og idømmes derfor en bøde på 150.000 kr.
CEO i Maersk Supply Service, Steen S. Karstensen, kalder det for en ulykkelig sag og accepterer politiets bøde.
Maersk Supply Service skriver desuden i en pressemeddelelse, at man siden uheldet har taget nye tiltag i brug, som skal forhindre lignende uheld i fremtiden.
Ingen kom til skade ved ulykken.
esl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.