
Cadeler har i løbet af juli modtaget sit nyeste skib, Wind Keeper, som bliver det ottende fartøj i virksomhedens flåde. Samtidig har selskabet indgået en fast treårig kontrakt med Vestas, der træder i kraft i begyndelsen af 2026.
Kontrakten har en værdi på ca. 210 mio. euro. Hvis alle optioner på yderligere to og et halvt år udnyttes, kan kontrakten overstige 380 mio. euro. Wind Keeper skal udføre både drifts- og vedligeholdelsesopgaver samt transport og installation af havvindkomponenter for Vestas’ nuværende og fremtidige projekter.
Cadeler annoncerede købet af det nybyggede jack-up-fartøj i juni 2025. Wind Keeper blev oprindeligt bygget i Kina med navnet Bo Qiang 3060 i 2024 og blev købt af Cadeler fra Shanghai Boqiang Heavy Industry Group Co. Skibet er udstyret med europæisk teknologi, men skal opgraderes, inden det tages i brug i europæiske farvande i første kvartal 2026. Wind Keeper vil blandt andet blive udstyret til at kunne håndtere tre sæt af Vestas' største mølle V236-15,0 MW, og opgraderes til generelt at kunne håndtere installationer i det voksende 15 MW-segment.
- Dette første projekt til Wind Keeper er præcis grunden til, at vi traf den strategiske beslutning om at anskaffe hende. Vi ser stigende efterspørgsel i Europa efter fleksible, højtydende skibe, der kan håndtere både O&M og installationsopgaver, og hun passer perfekt til det behov, siger Mikkel Gleerup, der er adm. direktør i Cadeler.
amp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele Danish Offshore Industrys artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele Danish Offshore Industrys artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på Danish Offshore Industry
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.